Search
Close this search box.

آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم مرتبط هستند؟

آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان با هم مرتبط هستند

دندان پوسیده و لمینت دندان

مواد لمینت باعث پوسیدگی نمی شوند، یعنی به دندان آسیب نمی رسانند. اما همیشه خطر آسیب و پوسیدگی وجود دارد. در واقع علت آسیب دندان پس از روکش، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی پس از روکش و عدم مهارت کافی دندانپزشکان در نصب روکش می باشد. در این شرایط باید پوسیدگی دندان را درمان کنید.

آیا لمینت متحرک باعث پوسیدگی دندان می شود؟

از آنجایی که بین لمینت متحرک و دندان فاصله وجود دارد و از آنجا که لمینت متحرک به این معنی است که بزاق مانند گذشته قادر به تمیز کردن باکتری ها نیست، پلاک و جرم بیشتری در این نواحی ایجاد می شود. در نتیجه می توان گفت که لمینت متحرک می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

آیا لمینت متحرک باعث پوسیدگی دندان می شود؟

آیا لمینت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

مهم نیست که چه نوع ماده لمینتی روی دندان نصب شده است، مواد تشکیل دهنده روکش های دندان عامل آسیب یا پوسیدگی نیستند، بلکه علت پوسیدگی و آسیب، رعایت نکردن مراقبت های بعد از لمینت است و ربطی به آن ندارد. . با استفاده از لمینت سرامیکی یا کامپوزیت انجام دهید.

آیا در مجموع لمینت دندان از دندان شما حفاظت می کند؟ آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود؟یا دندان های شما زیر روکش در مقابل مسایل و مشکلات دندان پزشکی قرار می گیرد؟ جواب این است که این روکش، قسمت اعظمی از دندان را پوشش می دهد و خیلی کم امکان دارد باعث بروز پوسیدگی و سوراخ بر روی دندان شود. ولی این روکش همانگونه که خود سبب پوسیدگی دندان نمی شود از دندان در مقابل پوسیده شدن نگهداری نمی کند. آنچه در اینجا حائز اهمیت می باشد بهداشت دهان و دندان مراجعه کننده است.

هر موقع غذا می خورید ذرات ریز در بخش پشت دندان و حتی بخش جلویی دندان گرد می آیند. باکتری هایی که در دهان وجود دارند باعث ایجاد پلاک می شوند تغذیه آنها از این ذرات کوچک مواد غذا می باشد. این مسئله سبب پوسیدگی و ایجاد سوراخ در دندان می شود. این پروسه برای هر فردی چه روکش لمینت دندان داشته باشد چه نداشته باشد اتفاق می افتد.

حتی با ملاحظه به اینکه روی دندان ها این روکش ها انجام گرفته باشد امکان دارد ذرات ریز غذا در امتداد بخش جلوی لثه مابین روکش ولثه، جمع شوند. این موضوع می تواند به پوسیدگی ریشه های دندان و در خیلی موارد به عارضه لثه هم منتهی شود. مسئله حائز اهمیت این است که این روکش ها ریسک خیلی کمی جهت ایجاد سوراخ بر روی دندان را دارند.

دلایل پوسیدگی دندان بعد از لمینت دندان

مواظبت ها و مراقبت های پس از لمینت دندان از عمده ترین عواملی است که رعایت نکردن آنها می تواند سبب پوسیدگی پس از لمینت شود. افزون بر ماهر نبودن و تخصص ناکافی دندانپزشک از دیگر موارد خرابی دندان ها پس از انجام این روکش می باشد.

چنانچه دندانپزشک دندان ها را قبل از نصب صحیح چک نکند و پوسیدگی و خرابی های پیش از نصب را ترمیم نکند می تواند علت این باشد که پس از انجام این روکش پوسیده شوند.

پوسیدگی دندان پس از لمینت می تواند علل متنوعی داشته باشد. حتما بایستی قبل از نصب لمینت بدانید که این روکش برای چه افرادی مناسب است.

دلایل پوسیدگی دندان بعد از لمینت دندان

نصب اشتباه لمینت

چنانچه این روکش به صورت صحیحی نصب نشود یا اینکه دارای سوراخ و ترک باشد، مراقبت و محافظت از دندان به صورت صحیح صورت نمی گیرد. سرانجام آن، گردآمدن باکتری و غذا و در پایان عفونت دهان و دندان می شود که خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

از علل پوسیدگی بعد از لمینت دندان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد. مسواک، بکارگیری دهانشویه و نخ دندان و چکاپ هر ۶ ماه یکبار نه فقط جزء مراقبت های پس از لمینت می باشد بلکه جهت پیشگیری از صدمات دندانی برای همه الزامی است.

زمانی که بهداشت دهان و دندان به صورت صحیحی رعایت نشود، باکتری و ذرات ریز مواد غذایی در دهان و پیرامون دندان ها گرد آمده و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، همانگونه که می دانید سبب از بین بردن ریشه دندان و ناراحتی های لثه ای می شود. چنانچه دچار خونریزی شدید بایستی دلیل این مشکل به وسیله دندانپزشک معلوم شود. حتی رعایت نکردن این موارد از دلایل تغییر رنگ لمینت می باشد.

درمان نکردن دندان های پوسیده یا خراب پیش از نصب این روکش

از دیگر علل پوسیدگی دندان بعد از لمینت دندان می توان به این مورد اشاره کرد. پیش از اینکه لمینت دندان ها نصب شوند دندانپزشک بایستی هر نوع خرابی و پوسیدگی دندان یا صدمه دیدگی را رفع نماید. فراموش نکنید که کوچکترین پوسیدگی زیر این روکش سبب بدتر شدن این مشکل می شود. لازم است از دندان پزشک متخصص حتما کمک بگیرید که تبحر لازم برای این عمل را داشته باشد.

مینای دندانی بیش از حد تراش بخورد

جهت نصب این روکس بایستی حتما کمی از ضخامت دندان تراشیده شود. چنانچه دندانپزشک مینای دندان را بیش از حد تراش دهد امکان دارد به صورت صحیحی این پوشش بر روی دندان قرار نگیرد. همچنین در آینده امکان دارد با شکستگی روکش و پوسیدگی دندان روبه رو شوید.

زیر روکش مرطوب باشد

پیش از اینکه این روکش اجرا شود دندان ها تمیز می شوند. این عمل توسط آب انجام می گیرد. پس از شستن دندان ها، حتما بایستی همه جا به صورت کامل خشک شده و هیچ ردی از رطوبت خصوصا روی دندان نباشد. اگر دندان پزشک عجله کند و به این مورد توجه نکند پیوستگی درستی میان دندان و روکش ایجاد نمی شود.

چنانچه این مسئله در لبه های روکش باشد در آینده به علت وارد شدن آلودگی و مواد کوچک غذایی به زیر روکش، پوسیدگی زیر این پوشش ایجاد می شود. در این صورت اینجا هم در جواب به پرسش آیا لمینت دندان سبب پوسیدگی می شود یا نه؟ می گوییم خود این روکش و پوسیدگی هیچ ارتباطی با هم ندارند و اشتباه دندانپزشک امکان دارد باعث این مشکل شود.

مقالات مهم لیمنت دندان:  اسنپ آن اسمایل چیست و چه معایب و مزایایی دارد

تعیین دندانپزشک متخصص

تعیین دندانپزشک ماهر و متخصص از دیگر عواملی است که می تواند پوسیدگی دندان را به اسم عوارض لمینت دندان تشدید نماید. ظرافت و مهارت پزشکی که جهت نصب این روکش دندانی به آنها مراجعه می کنید اهمیت بسزایی دارد. زیرا که کوچک ترین فاصله میان این پوشش های دندانی امکان گرد آمدن باکتری ها، ذرات ریز مواد غذایی و آلودگی را افزایش می دهد و سرانجام سبب عفونت و ناراحتی های دهان و دندان می شود.

نحوه پیشگیری از پوسیدگی بعد از انجام لمینت دندان

نحوه پیشگیری از پوسیدگی بعد از انجام لمینت دندان

با استفاده از روش های زیر می توان از پوسیدگی بعد از انجام لمینت دندان پیشگیری نمود. بنابراین ماندگاری این روکش دندان بیشتر می شود. این روش ها عبارتند از:

بکارگیری مرتب نخ دندان

یکی از راهکار های اصلی و عمده پیشگیری از پوسیدگی بکارگیری مرتب نخ دندان می باشد که مواد غذایی به جا مانده میان دندان ها را از بین می برد.

مسواک زدن مرتب

از دیگر روش های راحت و به صرفه جهت پیشگیری از پوسیدگی بعد انجام لمینت دندان، مسواک زدن مرتب پس از هر وعده غذایی می باشد که بقایای ذرات کوچک مواد غذایی را از روی دندان از بین می برد.

استفاده کمتر از خوراکی های شیرین

از دیگر روش های جلوگیری از این عارضه کاهش مصرف مواد خوراکی دارای نشاسته و کربوهیدرات می باشد. قند داخل این خوراکی ها در دراز مدت با بزاق دهان مخلوط شده و باعث پوسیدگی دندان می شود.

ترک دخانیات

سیگار دشمن درجه یک سلامت دهان و دندان می باشد که سبب پوسیدگی دندان ها می شود. ترک این ماده زیان بخش از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند.

فلوراید تراپی

راهکار های ذکر شده که در بالا به آن ها اشاره شد جز روش های خانگی و راحت می باشند ولی راهکار دیگری به اسم فلوراید تراپی وجود دارد که بایستی در مراکز زیبایی و به وسیله دندانپزشک صورت گیرد. این ترفند سبب تقویت و مقاومت مینای دندان شده و از عارضه های متنوع دهان و دندان پیشگیری می کند.

آیا لمینت دندان پوسیده امکان پذیر است؟

چنانچه دندان دارای پوسیدگی باشد، لمینت دندان به چه صورت انجام می گیرد؟ دندانی که دستخوش صدمه، پوسیدگی، خرابی یا شکستگی باشد را می توان لمینت کرد ولی جهت نصب این روکش نخست بایستی کلیه این صدمات، پوسیدگی، خرابی، شکستگی و … درمان و ترمیم شوند.

پس از آن دندانپزشک مراحل نصب این پوشش کاربردی را شروع کند. نصب این روکش ها بر روی دندان های پوسیده سبب کاهش دوام و عمر لمینت می شود. در حقیقت یکی از علل افتادن لمینت دندان پوسیدگی آنها می باشد.

آیا لمینت دندان سبب پوسیدگی زود هنگام آنها می شود؟

دندانپزشک متخصص بررسی می کند آیا شما کاندید مناسبی جهت انجام لمینت دندان هستید یا خیر؟ جهت این درمان احتیاج به آمادگی قبلی ندارید و دندانپزشک طی یک جلسه دندان های شما را جذاب و براق می کند. این روش معمولا دارای دوام و ماندگاری بسیاری است و چنانچه از آنها مراقبت درست شود به هیچ وجه سبب پوسیدگی و خرابی دندان ها نمی شود. جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

از عادات بد اجتناب نمایید

دقیقا مانند دندان های عادی، این پوشش های دندان غالبا به علت عادت های بد می شکنند. از جویدن مواردی چون ناخن و تکه یخ اجتناب نمایید. حتی بایستی از بکارگیری دندان جهت باز نمودن پسته ها خودداری نمایید. این کار می تواند سبب جدا شدن یا شکستن کامل پوشش و پوسیدگی زود هنگام دندان شود.

مصرف نوشابه را به حداقل برسانید

سودا شامل اسید فسفریک می باشد. این اسید می تواند هم به دندان های لمینتی هم دندان های طبیعی صدمه وارد نمایید. در صورتی که اشخاص می توانند هر چند وقت یکبار یک قوطی نوشابه میل نمایند. استفاده مرتب نوشابه امکان دارد سبب از بین رفتن این روکش شود. چنانچه تمایل زیادی به نوشیدن نوشابه دارید لازم است برای مصرف حتما نی بکار ببرید.

مواظب لمینت دندان خود باشید

بایستی از روکش های خود در مقابل نیرو های قوی که می توانند سبب از بین رفتن آنها شوند، مراقبت کنید. افرادی که ورزش های تماسی انجام می دهند بایستی از محافظ جهت مراقبت از لمینت بهره ببرند.

همچنین کسانی که در خواب دندان قروچه دارند بایستی خیلی زود جهت درمان این مسئله اقدام نموده که نه فقط از روکش های دندان مراقبت نموده بلکه از ایجاد دیگر صدمات دندان هم پیشگیری نماید.

عوارض متنوع پوسیدگی دندان زیر لمینت دندان

چنانچه لمینت روی دندان پوسیده قرار گیرد امکان دارد سبب ایجاد عارضه های جدی در لمینت دندان شود. پوسیدگی دندان در ساختمان دندان به وجود می آید و چنانچه این روکش روی دندان پوسیده واقع شود امکان دارد عوارض زیر را داشته باشد:

عدم پایداری

یکی از عوارض قرارگیری لمینت دندان روی دندان پوسیده عدم پایداری است. پوسیدگی دندان سبب ضعف ساختمان دندان می شود و چنانچه بر روی دندان پوسیده واقع شود امکان دارد دندان زیر روکش ضعیف شود و نتواند لمینت را ساپورت نماید. این عارضه می تواند سبب شکستگی ها، ترک ها و جدا شدن روکش هم شود.

ظاهر نامناسب

از دیگر عوارض قرارگیری لمینت دندان روی دندان پوسیده، ظاهر نازبیا و نامناسب می باشد. پوسیدگی دندان سبب تغییر رنگ و فرم دندان می شود. چنانچه روکش موردنظر بر روی دندان دارای پوسیدگی واقع شود امکان دارد فرم و رنگ اصلی روکش تغییر کند و تحت تاثیر قرار گیرد و برآیند پایانی فرمی نازک و نامناسب داشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت لمینت دندان پوسیده

قیمت لمینت دندان پوسیده با ملاحظه به عوامل متنوعی مشخص می شود. و نمی توان نرخ مشخص و واحدی برای آن در نظر گرفت. چنانچه پوسیدگی دندان شما خیلی زیاد و احتیاج به معالجه پیش از روکش داشته باشد هزینه این درمان را هم بایستی جداگانه در نظر بگیرید. حتی نوع لمینت و جنس آنها که کامپوزیتی یا سرامیکی باشد در قیمت لمینت دندان پوسیده اثر می گذارند.

اشتراک گذاری این مطلب

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی
خدمات زیبایی دندان

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی

مقایسه لمینت های دندان آلمانی و اروپایی یکی از سوالاتی است که افراد هنگام مراجعه به دندانپزشک و نصب روکش دندان از دندانپزشکان می پرسند.

آشنایی با لمینت برلیانس
خدمات زیبایی دندان

آشنایی با لمینت برلیانس

لمینت برلیانس لمینت دندان برلیانس از ماده ای به نام سرنت تولید شده توسط شرکت آمریکایی DenMat ساخته شده است. لمینت برلیانس، ساختار فلدسپار با

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *