Search
Close this search box.

آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود؟

آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود

اگر به فکر تهیه لمینت هستید، احتمالاً یکی از سؤالات شما این است که آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود و آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان مرتبط هستند؟ به لطف لمینت دندان، دندان های زیبا و تمیز دیگر رویایی غیرممکن نیست. علاوه بر این، این مزیت برای تقویت دندان ها نیز دارد. البته یکی از نگرانی هایی که در مورد استفاده از این تکنیک وجود دارد، مشکل لمینت است، زیرا برای نصب آن باید بخشی از مینای دندان بریده شود. به دلیل این مشکل، نگرانی در مورد احتمال پوسیدگی و آسیب دندان شدید است. با این مقاله همراه باشید تا ببینید لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند یا خیر.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

لمینت های دندان برای افرادی که دندان های ناسالم دارند (مثلا افرادی که بیماری های دندانی دارند یا بیماری لثه فعال دارند)، دندان های ضعیف (به دلیل پوسیدگی شدید، شکستگی) یا افرادی که مینای دندان ضعیفی دارند، مناسب نیست.

افرادی که دندان قروچه می کنند، کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نیستند زیرا این فعالیت می تواند باعث ترک خوردگی یا بریدگی لمینت شود.

در حالت ایده آل، دندان های شما در زیر لمینت سرامیکی قوی تر از همیشه خواهند بود. اگر دستورالعمل های مراقبت و تمیز کردن دندان های خود را رعایت کنید، بعید است که در زیر ونیرهای لمینت مشکلی برای دندان های خود داشته باشید. مراقبت و تمیز کردن مناسب دندان به معنای پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک برای مسواک زدن (استفاده از خمیر دندان غیر ساینده حداقل دو بار در روز)، نخ دندان کشیدن (روزانه) و بررسی و تمیز کردن دندان ها (دو بار در سال) است. این روکش های دندانی به محافظت و حمایت از دندان های شما کمک می کنند.

با این حال، اگر از روکش های دندانی خود مراقبت و نگهداری نکنید، می توانید ساختار دندان های خود را به طور جدی به خطر بیندازید. مهمتر از همه، اگر نخ دندان نکشید، اجازه می‌دهید باکتری‌ها بین دندان‌هایتان بی‌خطر بمانند. از آنجا، باکتری ها بین روکش و لثه جمع می شوند و در نهایت حفره ای در پشت دندان لمینت شده ایجاد می کنند که تشخیص آن تا زمانی که احساس کنید دندان در خطر است دشوار است.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

قطعا شما هم در چند سال اخیر اسم تکنیک های دندانپزشکی از قبیل کامپوزیت دندان، لمینت دندان و … را بارها شنیده اید. تعداد افرادی که روزانه برای زیباتر کردن دندان ها و لبخند خود به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند روز به روز در حال افزایش است. اما همیشه نگرانی هایی در خصوص انجام این تکنیک برای متقاضیان وجود دارد. اینکه آیا لمینت دندان و پوسیدگی دندان به هم مرتبط هستند و چقدر درصد پوسیدگی دندان با انجام این روش افزایش پیدا می کند؟

داشتن دندان های زیبا و مرتب به لطف تکنیک لمینت دندان دیگر آرزوی محالی نیست. لمینت روش فوق العاده زیبایی است که سبب مقاوم سازی دندان ها هم می شود. اما هر روشی با یک سری معایب و نگرانی هایی همراه است. یکی از عوارض اصلی لمینت تراش خوردن مینای دندان برای نصب لمینتها است. اما لمینت یک روش طولانی مدت و اغلب دائمی است که می تواند این نگرانی را کمرنگ تر کند. اما عمده نگرانی افراد در خصوص لمینت، احتمال پوسیدگی دندان ها زیر روکش لمینت است.

لمینت به تنهایی موجب پوسیدگی دندان نمی شود بلکه عدم عایت بهداشت دندان و دندان، نصب غیر اصولی لمینتها، گذاشتن لمینت روی دندان پوسیده و نیاز به ترمیم و … می تواند زمینه ساز پوسیدگی دندان ها باشند. اما با این وجود به راحتی می توان بعد از لمینت با مراقبت های اصولی میزان عوارض احتمالی را به حداقل رساند.

لمینت دندان چیست

لمینت دندان روکش های نازک و سفارشی هستند که روی سطح دندان قرار میگیرند و ظاهر آن را بهبود می بخشند. این روکش ها علاوه بر زیبایی باعث افزایش مقاومت دندان ها می شوند. نصب لمینت به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمی شود. اما بی توجهی به مراقبت های بعد و قبل نصب این روکش ها می تواند احتمال پوسیدگی را افزایش دهد.لمینت دندان در تهران توسط دکتر متخصص انجام میشود.

این روش برای گروه خاصی از افراد کارایی دارد. مثلا افرادی که دندان ها ناهموار، نامنظم یا برآمده دارند و فاصله بین دندان زیادی دارند می توانند از لمینت برای رفع این مشکلات و زیباتر کردن دندان ها استفاده کنند. ممکن است در درجه ی اول افراد کاندید مناسبی برای انجام لمینت نباشد.

مثلا دندان هایی که دچار پوسیدگی زیاد هستند باید ابتدا ترمیم شوند یا افرادی که مینای دندان ضعیفی دارند ممکن است لمینت برای آن ها گزینه مناسبی نباشد و با انجام آن رضایت چندانی دریافت نکنند. پزشک متخصص ابتدا با بررسی شرایط متقاضی و تایید شرایط لازم برای لمینت، اقدام به انجام این تکنیک می کند.

ارتباط لمینت دندان و پوسیدگی دندان

نصب لمینت دندان به تنهایی نمی تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. لمینت ها در انواع مدل های رزین کامپوزیت، چینی، پرسلن یا سرامیکی ساخته می شوند که دوام و طول عمر و همچنین کیفیت این لمینت ها با هم متفاوت است و پزشک با در نظر گرفتن شرایط بیمار، روش مناسب را برای او انتخاب می کند.

هر کدام از این روش ها که انتخاب شوند از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کنند. بعد از انجام این تکنیک مراقبت های ویژه ای در اختیار متقاضی قرار داده می شود تا مقاومت دندان ها افزایش پیدا کند و لمینت ها استحکام اولیه خود را حفظ کنند.

پوسیدگی و لمینت دندان قطعا یکی از نگرانی هایی است که برای متقاضیان وجود دارد. به طور کلی موادی که برای لمینت استفاده می شود باعث پوسیدگی دندان نمی شود و هیچ گونه عوارضی برای دندان ها ندارد. اما نمی تواند به صورت صد درصدی ریسک پوسیدگی را رد کرد. در واقع خرابی و پوسیدگی ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت و عدم مهارت پزشک در نصب لمینت ها روی دهد و هیچ ارتباطی به جنس لمینت نداشته باشد. در چنین شرایطی اولویت اصلی درمان پوسیدگی است و بعد از درمان در صورت لزوم لمینت ها دوباره روی سطح دندان نصب می شوند.لمینت‌های زیرکونیا را حتما بررسی کنید.

مقالات مهم لیمنت دندان:  نیتروس اکساید در دندانپزشکی چیست؟ کاربرد و نکات مهم

روکش های لمینتی از مواد مصنوعی بادوام ساخته می شوند که با ساختار طبیعی دندان ها سازگار هستند و این ساختار ارگانیک به هیچ وجه باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود. با انجام لمینت برای یک دندان بقیه دندان ها همچنان در معرض پوسیدگی هستند و این مسئله اصلا ارتباطی با لمینت ندارد و فقط به مراقبت های بهداشتی فرد بستگی دارد.

ارتباط لمینت دندان و پوسیدگی دندان

دلایل پوسیدگی دندان بعد از لمینت کردن دندان ها

دلایل متعددی وجود دارند که باعث می شوند دندان ها بعد از لیمنت دندان دچار پوسیدگی شوند. از مهم ترین دلایل پوسیدگی دندان می توان به موارد مهمی از قبیل:

  • رعایت نکردن مراقبت های بعد از لمینت
  • انتخاب نادرست دندانپزشک
  • نصب غیر اصولی لمینت ها
  • عدم درمان دندان های پوسیده قبل لمینت
  • و … اشاره کرد.

نصب نادرست لمینت دندان

گاها روکش های لمینتی که روی سطح دندان نصب می شوند دارای حفره یا ترک هستند و سطح دندان کاملا پوشیده نمی شود. از این رو این حفره محلی برای تجمع غذا و باکتری ها شده و ریسک پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. وقتی لمینت به درستی نصب شود بیشتر از 20 سال ماندگاری دارد. اما با پوسیدگی دندان این مدت زمان کاهش پیدا می کند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از اصلی ترین مراقبت های بعد از لمینت رعایت بهداشت دهان و دندان است. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می تواند از دندان ها در مقابل پوسیدگی محافظت کنند. استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب می تواند از تجمع باکتریها و ذرات باقیمانده غذا جلوگیری کند و ریسک پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان را کاهش دهد. همچنین مسواک زدن باعث می شود تا رنگ لمینت ها مانند روز اول ثابت باقی بماند.

درمان نکردن دندان های پوسیده یا خراب قبل از نصب لمینت

اگر لمینت روی دندان پوسیده نصب شود باعث بدتر شدن پوسیدگی و گسترش خرابی دندان ها می شود. پس حتما باید قبل از اینکه اقدام به لمینت کنید پوسیدگی ها را ترمیم کنید.

انتخاب دندانپزشک

لمینت یک روش هزینه بر و کاملا تخصصی است و اگر پزشک مهارت و تجربه کافی نداشته باشد می تواند عوارض لمینت و از همه مهمتر پوسیدگی دندان را تشدید کند. ظرافت و تخصص بالا در انجام لمینت ها می تواند به نصب اصولی بدون ایجاد حفره و ترک کمک کند و فاصله های بین دندانی را به خوبی پر کند.

در غیر این صورت کوچکترین بی دقتی در نصب می تواند زمینه تجمع آلودگی ها و باکتری ها را فراهم کند و نتیجه آن مشکلات دندانی و عفونت های پی در پی باشد.

ارتباط لمینت متحرک و پوسیدگی دندان

درصد پوسیدگی دندان در لمینت های متحرک به مراتب بیشتر از لمینت دندان ثابت است. از آنجایی که لمینت های متحرک با دندان واقعی فاصله دارند در نتیجه امکان تشکیل پلاک و تجمع باکتری ها زیر لمینت زیاد است و می تواند باعث ایجاد پوسیدگی شود. در روش لمینت متحرک بزاق دهان قادر به ضد عفونی دندان ها و پاک کردن باکتری ها نیست. این باکتریها روی دندان باقی می مانند و خطر پوسیدگی بیشتر می شود.

راهکارهای بنیادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از لمینت

بعد از نصب لمینت دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها حتما کارهای زیر را انجام دهید:

•          بعد از هر بار خوردن مواد غذایی حتما از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی از بین دندان ها خارج شود.

  • مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی تضمینی برای سلامت دندان و لثه است. البته فراموش نکنید که حتما از مسواک و خمیر دندان مخصوص استفاده کنید تا لمینت ها دچار فرسایش نشوند.
  • موادی که حاوی نشاسته و کربوهیدرات هستند را کمتر استفاده کنید. قند موجود در خوراکی ها یکی از اصلی ترین عامل برای پوسیدگی دندان ها است که حتما باید مصرف آن محدود شود.
  • دخانیات می تواند عامل مهمی برای پوسیدگی دندان باشد. با حذف سیگار و قلیان می توانید قدمی مهمی در سلامت دهان و دندان خود بردارید و از تغییر رنگ لمینت ها جلوگیری کنید.
  • فلوراید تراپی هم می تواند روش موثری برای تقویت و استحکام مینای دندان باشد و از پوسیدگی دندان های زیر لمینت جلوگیری کند.

قیمت لمینت دندان و ارتباط آن با پوسیدگی دندان

قیمت لمینت دندان های سالم با توجه به جنس لمینت و تعداد دندان ها محاسبه می شود. اما گاها دندان ها قبل از لمینت نیاز به ترمیم دارند. قطعا هزینه لمینت دندان های سالم و پوسیده یکسان نیست.

افرادی که دچار پوسیدگی دندان هستند باید حتما قبل از لمینت دندان های پوسیده را ترمیم کنند. چون لمینت یک روش درمان برای دندان های پوسیده نیست. از این رو باید ابتدا هزینه های مربوط به ترمیم پوسیدگی را پرداخت کنند.

نکته: قبل از ترمیم حتما خرابی ها را ترمیم کنید چون بعد از نصب لمینت ها امکان گسترش پوسیدگی وجود دارد و می تواند در افزایش هزینه ها تاثیر گذار باشد.

جمع بندی

همانطور که گفته شده لمینت ها روکش هایی از جنس سرامیک، چینی و یا کامپوزیت هستند که بر روی سطح دندان قرار می گیرند و مشکلات متعددی از قبیل ناهمواری دندان ها، فاصله بین دندان، رنگ دندان ها و … را رفع می کنند. اما همیشه در مورد ارتباط لمینت دندان با پوسیدگی دندان نگرانی هایی وجود داشته است.

به طور کلی لمینت دندان به تنهایی عامل خرابی و پوسیدگی دندان نیست. موادی که در ساخت لمینت ها استفاده می شود مقاومت بالایی در برابر باکتری ها دارند و به هیچ وجه عامل خرابی دندان ها نیستند. این اتفاق زمانی می افتد که قبل از نصب لمینت ها، پوسیدگی ها ترمیم نشده باشد و یا فرد بعد از نصب مراقبت های بهداشتی را رعایت نکند. نصب نادرست لمینت ها هم می تواند عاملی برای پوسیدگی دندان ها باشد. به طور کلی انتخاب پزشک مجرب و متخصص و رعایت مراقبت های بهداشتی بعد از لمینت می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند و سال های سال بدون هیچ گونه خرابی لمینت ها ماندگاری خود را حفظ کنند.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *