Search
Close this search box.

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

علت تغییر رنگ لمینت دندان : یکی از روش های زیبایی که اکثر متخصصان دندانپزشکی به زیباجویان پیشنهاد می دهند، لمینت دندان است. این نوع روکش از یک لایه بسیار نازک و از جنس مواد رزینی ساخته شده که روی دندان ها قرار می گیرد و رنگ و شکل آنها را تغییر می دهد. البته تغییر رنگ لمینت دندان یکی از عوارض این روکش بوده و علت های متعددی دارد.

برای مثال عدم نظافت و مراقبت دندان ها، مصرف غذاهای لکه زا، نوشیدنی های رنگ دهنده و استعمال دخانیات از جمله دلایل تغییر رنگ انواع لمینت می باشند. البته استفاده از روکش های چینی یا لمینت های پرسلن به عنوان خدمات زیبایی مختص دندانپزشکی می تواند تاثیر بسزایی در بهبود شکل لبخند و پوشاندن تیرگی و لکه های دندانی داشته باشد. پس مزایا آن نسبت به معایب آن خیلی بیشتر است.

دلایل تغییر رنگ لمینت دندان

تغییر رنگ لمینت دندان دلایل متعددی دارد که هر فرد بسته به نظافت شخصی و یا نوشیدنی و خوراک های مصرف نمی تواند در این مسئله دخیل باشد. همچنین یکی از به روزترین و محبوب ترین خدمات دندانپزشکی زیبایی به همین لمینت دندان ختم می شود که لبخندی زیبا، پوشاندن تیرگی و لکه های دندانی و تغییر شکل دندان ها را به دنبال دارد. پس حس راحتی و اعتماد به نفس را در زیباجو افزایش می دهد.

با وجود اینکه لمینت های به طور معمول روش درمانی طولانی مدت جهت رفع عیوب دندان و دهان به شمار می روند ولی به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. البته روکش های لمینتی نسبت به روکش های کامپوزیتی و دندان های طبیعی کمتر لکه می گیرند. زیرا غیر متخلخل هستند. در حالت کلی دلایل تغییر رنگ روکش های لمینتی دندان به شرح زیر هستند.

دلایل تغییر رنگ لمینت دندان

مصرف نوشیدنی ها و غذاهای رنگی

در حالت کلی مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی یا کافئین همچون چای و قهوه نمی تواند تغییر رنگ لمینت دندان را به دنبال داشته باشد. اما این نوع مواد غذایی و نوشیدنی روی روکش های دندانی کاملا بی تاثیر نیستند. به ویژه اگر پس از مصرف آنها از مسواک زدن یا شست و شوی دندان ها خودداری شود. بنابراین رنگ موجود در نوشیدنی ها و ترکیبات غذایی می تواند رنگ لمینت های دندانی را تغییر دهد و لکه هایی روی آنها ایجاد کند. در نهایت یکی از دلایل زرد شدن این نوع روکش، مصرف کافئین است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات کلیدی در مراقبت از دندان های لمینت شده این است که بهداشت دهان و دندان کاملا اصولی صورت گیرد. پس مسواک زدن به یک روتین مهم روزانه تبدیل شود و استفاده از دهان شویه جهت حفظ سلامت، کیفیت و افزایش دوام لمینت ها فراموش نگردد. زیرا عدم استفاده از نخ دندان و مسواک باعث می شود مواد غذایی بین دندان ها گیر کند و پلاک روی لمینت ها ایجاد کند. همین امر به مرور زمان رنگ لمینت را تغییر می دهد و جلوه ناخوشایندی به لبخند فرد می بخشد.

استعمال دخانیات

یکی دیگر از از دلایل تغییر رنگ لمینت دندان همان سیگار کشیدن است. زیرا اثری که استعمال سیگار روی دندان های طبیعی می گذارد به همان اندازه دندان های لمینت شده را نیز درگیر می کند. پس سیگار کشیدن و استعمال دخانیات به مرور زمان رنگ لمینت ها را تغییر داده و آنها را زرد می کند. بنابراین دلیل زردی و ایجاد لکه های سیاه روی دندان های لمینت شده همان سیگار کشیدن می باشد.

افزایش سن

دلیل تغییر رنگ لمینت دندان در برخی افراد به افزایش سن آنها باز می گردد. زیرا زمانی که سن بالا می رود لثه های فرد کوچک شده و قسمت هایی که لمینت دندان را لمس می نماید مشخص است. البته روکش در قسمت مورد نظر چسبانده شده و هم اکنون نیز قابل رویت می باشد. ولی در زمان پیری خطوط قهوه ای روی دندان های فرد ظاهر می شوند. همچنین نوشیدنی ها و غذاهای تیره رنگ باعث ایجاد لکه روی مینای دندان شده و به مرور زمان رنگ لمینت ها را تغییر می دهند.

آسیب و خراش

شکستگی، لب پریدگی، خراش یا آسیب از جمله دلایل تغییر رنگ لمینت دندان است. پس اگر در صورت آسیب دیدگی بافت های داخلی یا عاج دندان ها ممکن است روکش ها خیلی سریع تغییر رنگ دهند. زیرا آسیب ها و خراش هایی که روی سطح روکش به وجود می آیند مواد رنگی از این طریق نفوذ کرده و آن را زرد می نمایند.

همچنین گاز زدن یا مصرف مواد غذایی خیلی صفت همچون یخ یا سیب و ضربه زدن به دندان ها می تواند خراش روی لمینت ها ایجاد کند. همین آسیب دیدگی یا خراش راهی برای جذب مواد رنگی به داخل روکش ها می باشد.

بیماری های دهان و دندان

لمینت دندان عوارض متعددی همچون پوسیدگی، بیماری های پریودنتال یا بیماری های لثه ای را به دنبال دارد. به ویژه اگر بعد از اتمام پروسه لمینت، جلسات معاینه به درستی و منظم صورت نگیرد یا لمینت های دندانی و دندان ها توسط متخصص بررسی نشود. در نتیجه همین پوسیدگی یا بیماری های عامل خرابی دندان می توانند رنگ لمینت را تغییر دهند. برخی مواقع نیز لمینت از دندان جدا می شود. بنابراین پوسیدگی دندان و لمینت دندان رابطه مستقیمی با هم دارند.

مصرف برخی از داروها

تغییر رنگ لمینت دندان ناشی از مصرف برخی از داروها مانند تتراسایکلین بسیار رایج بوده و به مرور لکه هایی روی روکش ها ایجاد می کنند. همچنین مصرف این داروها لکه های زرد روشن تا قهوه ای تیره روی سطح لمینت های به وجود آورده که به مرور زمان از زیبایی و درخشندگی آنها می کاهند.

استفاده از مسواک یا خمیر دندان نامناسب

دندانپزشک جهت پیشگیری از تغییر رنگ لمینت دندان و مراقبت از آن، خمیر دندان هایی بدون مواد ساینده و مسواک نرم را توصیه می کند. زیرا استفاده از دهان شویه های حاوی هگزیدین، مسواک و یا خمیر نامناسب به مرور زمان لمینت های دندان را تخریب نموده و رنگ آنها را تغییر می دهند.

عدم آماده سازی کامل دندان قبل از لمینت

پروسه اجرای لمینت دندان بسیار حساس بوده و به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد. پس دندانپزشک قبل چسباندن لمینت ها بایستی دندان ها را مورد بررسی قرار دهد و در صورت هر گونه مشکلی آن را برطرف نماید.

برای مثال اگر بین دندان عفونت باکتریایی یا شکاف های کوچکی وجود داشته باشد نباید روی آن لمینت انجام داد. زیرا باکتری داخل روکش ها نشت کرده و لمینت لکه های ناشی از نشت باکتری را به خود جذب می کند. درنتیجه قبل اجرای لمینت روی دندان ها بایستی همه مراحل آماده سازی دندان ها به طور کامل صورت گیرد.

مقالات مهم لیمنت دندان:  لمینت کریستالی چه کاربردی دارد؟

البته روکش های پرسلن در اثر ترکیبات اضافی، تجهیزات دندانپزشکی و باکتری هایی که مابین روکش ها و دندان نشت می کنند تغییر رنگ می دهند. پس اگر دندانپزشک لمینت های بیمار را بدون پر کردن شکاف های کوچک بین آنها نصب نماید، قطعا باکتری های داخل آن نشت کرده و لکه روی روکش ها ظاهر می گردد.

کدام مواد غذایی دلیل تغییر رنگ لمینت دندان هستند؟

مواد غذایی که دارای رنگ هستند مسلما از دلایل اصلی تغییر رنگ لمینت دندان می باشند. البته قهوه و چای از جمله مواد غذایی دارای رنگ بوده که در بازه زمانی کوتاه رنگ لمینت ها را زرد می کنند. همچنین مصرف مشروبات الکلی از این قاعده مستثنی نبوده و در زرد شدن لمینت ها نقش بسزایی دارند.

مواد غذایی دارای قند بیش از حد و اسیدها نیز می توانند رنگ لمینت را تغییر دهند. زیرا در بازه زمانی خیلی کوتاه به سطح روکش ها چسبیده و پلاک های دندانی ایجاد می کنند و لکه هایی روی لمینت ها به جا می گذارند. ناگفته نماند مصرف مواد خوراکی همچون سس گوجه فرنگی، انواع توت، پفک، کرانچی، چیپس، تافی و آبنبات نیز، زرد شدن روکش های دندانی را به دنبال دارد.

نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی همچون سرکه بالزامیک، سرکه سیب، لیموناد و نوشیدنی های یخی و سرد نیز باعث فرسایش روکش ها شده و از دلایل اصلی تغییر رنگ لمینت دندان محسوب به شمار می روند. به ویژه اگر پس از مصرف مواد غذایی از مسواک استفاده نشود، احتمال رنگ گیری دندان ها در چنین شرایطی بالاست. پس مراقبت های بعد از لمینت دندان باید جدی گرفته شود. در حالت کلی قهوه رنگ لمینت های دندانی را تغییر می دهد که باید در مصرف آن دقت کافی به خرج داد.

کدام مواد غذایی دلیل تغییر رنگ لمینت دندان هستند؟

آیا رنگ لمینت تغییر می کند؟

تغییر رنگ لمینت دندان یکی از سوالات متداول هر مراجعه کننده در کلینیک های دندانپزشکی است. بله تغییر رنگ لمینت یک امری طبیعی بوده که دلایل متعددی همچون مصرف مواد غذایی و نوشیدنی، جذب مواد رنگی، ترکیدگی و فرسایش دارد. بنابراین عوامل ذکر شده رنگ لمینت را تغییر می دهند که اکثر مواقع آن را تیره تر و برخی مواقع روشن تر می نمایند.

البته لمینت با گذر زمان دچار خرابی، آسیب دیدگی و تغییر رنگ می شود. دلیل چنین موضوعی استفاده زیاد از دندان ها، سایش طبیعی، تاثیرات آب و هوایی یا ترکیدگی لمینت است. بنابراین در چنین مواقعی فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. ناگفته نماند که تغییر رنگ لمینت مشکلاتی را برای فرد به دنبال دارد که موارد زیر را در بر می گیرد.

ضرورت تعویض زود هنگام

در شرایطی که لمینت ها قبل از عمر طبیعی خود تغییر رنگ داده و دیگر زیبا و جذاب نیستند به تعویض نیاز دارند. البته تعویض زود هنگام، هزینه زیادی را می طلبد و در اکثر مواقع به حالت اولیه خود باز نمی گردد. پس با تعویض زودهنگام می توان به مقدار جزئی زردی و تغییر رنگ لمینت را برطرف نمود.

ظاهر نامطلوب

یکی دیگر از مشکلات تغییر رنگ لمینت که ظاهر و لبخند فرد را هدف قرار می دهد، زردی دندان ها می باشد. البته تغییر رنگ روی دندان طبیعی یا لمینت به یک اندازه ظاهر فرد را ناخوشایند به نمایش می گذارد و صورت زیبایی خود را از دست می دهد.

هزینه اضافی

از دیگر مشکلات تغییر رنگ لمینت، صرف هزینه اضافی برای فرد است. زیرا بیمار برای سفید کردن دوباره دندان ها باید هزینه اضافی نیز پرداخت نماید. پس رعایت بهداشت و مراقبت از دندان های یکی از راه های پیشگیری از صرف هزینه های اضافی است.

آیا می توان لمینت دندان را دوباره سفید کرد؟

فرد به محض تغییر رنگ لمینت دندان به این موضوع فکر می کند که چگونه مجددا رنگ آنها را سفید نماید. برخی از افراد از روش های خانگی همچون کیت های سفید کننده یا روش های بهداشتی تر و ایمن تر همچون بلیچینگ برای سفید کردن دوباره روکش ها استفاده می کنند. با این وجود چنین روش هایی برای سفید کردن دندان های طبیعی کارایی دارند و تاثیر چندانی روی لمینت نخواهند گذاشت.

پس با روش های ذکر شده نمی توان دندان ها را سفیدتر کرد بلکه با مراجعات مکرر به کلینیک دندانپزشکی بایستی در تمیز نگه داشتن آنها کوشا بود. ناگفته نماند که روش بلیچینگ زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان طبیعی دارای لکه باشد.

راه های سفید کردن دوباره لمینت دندان

اکثر زیباجویان با تغییر رنگ لمینت دندان مواجه می شوند و به دنبال راهی برای بازگشت سفیدی روکش های خود می باشند. البته به 2 روش می توان تا حدودی رنگ قبلی لمینت ها را باز گرداند. پس روش های خانگی و حرفه ای بهترین گزینه برای رفع این مشکل می باشند.

جویدن برخی مواد

روش های طبیعی یا خانگی متعددی وجود دارند که تیرگی لمینت را کاهش می دهند. برای مثال استفاده از سفید کننده های طبیعی همچون سفیده تخم مرغ، پوست پرتقال، مسواک با خواص سفید کنندگی بهترین گزینه به شمار می روند. البته این روش ها نتایج محدودی داشته و به تنهایی رنگ روکش ها را از بین نمی برند.

سفید کننده های دندان

سفید کننده های دندان در دو نوع خانگی و حرفه ای قابل دسترس می باشند. همچنین سفید کننده ها در ترکیبات خود حاوی مواد شیمیایی همچون کاربامید پراکسید یا پراکسید هیدروژن هستند که تیرگی های روی لمینت را از بین می برند. البته این محصولات با تجویز پزشک و در دراوخانه قابل دسترس می باشند.

روش های حرفه ای

یکی دیگر از راه های سفید کردن دوباره لمینت مراجعه به دندانپزشک و انتخاب روشی حرفه ای برای این پروسه است. پس دندانپزشک روش های همچون بلیچینگ یا لمینت جدید با رنگ روشن تر را پیشنهاد می دهد. پس قبل از هر تصمیمی مشورت با دندانپزشکی الزامی است. زیرا او بهترین و مناسب ترین روش را به بیمار توصیه می نماید.

راه های سفید کردن دوباره لمینت دندان

قیمت ترمیم تغییر رنگ لمینت دندان چقدر است؟

در حالت کلی همه روش هایی که برای ترمیم تغییر رنگ لمینت دندان مورد استفاده قرار می گیرند هزینه بر هستند. البته قیمت و میزان هزینه ای که برای ترمیم رنگ روکش های دندانی باید پرداخت شود به مقدار تغییر رنگ و روش آن بستگی دارد.

برای مثال برخی مواقع دندانپزشک فقط با تمیز کردن و پولیش ساده می تواند رنگ اولیه روکش را باز گرداند. ولی گاهی نیز این تغییر رنگ به قدری زیاد است که قابل ترمیم نبوده و بایستی لمینت ها را تعویض نمود. به ویژه اگر عمر مفید روکش ها تمام شده باشد دیگر هزینه کردن برای چنین موردی ارزش ندارد.

اشتراک گذاری این مطلب

خدمات زیبایی دندان

آشنایی با لومینیرز (Lumineers)

آشنایی با لومینیرز (Lumineers) و نکات مهم آن لومینیرزهای دندانی را به دلیل نازک بودن لمینت فوق نازک نیز می نامند. برای لبخندی زیبا که

خدمات زیبایی دندان

همه چیز درباره لمینت دندان اقساطی

لمینت اقساطی لمینت دندان اقساطی : با توجه به هزینه های بالای دندانپزشکی زیبایی به ویژه نصب لمینت و کامپوزیت، این سرویس ویژه ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *