Search
Close this search box.

راهنمای کامل مراقبت پس از لمینت دندان

راهنمای کامل مراقبت پس از لمینت دندان

مراقبت پس از لمینت دندان : در حال حاضر اشخاص زیادی جهت ترمیم و زیبایی هر چه بیشتر دندان های خود، روکش هایی را روی دندان خود نصب می کنند که به لمینت دندان معروف می باشند. با اینکه این روکش های نازک جهت رفع عیب های سطحی مانند تغییر رنگ، شکستگی، هماهنگ نبودن دندان ها، هم سطح نبودن و… استفاده می شوند ولی این محصول دائمی نیست. برای دوام و ماندگاری آن بایستی به نکات مهمی در این حیطه توجه نمایید که به مراقبت های بعد از لمینت دندان مشهور هستند.

چنانچه شما دوست دارید این روکش را روی دندان های خود نصب کنید بایستی از شیوه درست مراقبت آن آگاه باشید. در این مبحث نگهداری و مراقبت پس از روکش و شیوه نگهداری آن را معرفی خواهیم کرد تا روکش های دندان شما به بهترین حالت ممکن ظاهر شوند.

به چه دلیل مراقبت از لمینت دندان مهم است؟

پیش از هر چیز بایستی بدانید که لمینت دندان یک درمان همیشگی جهت بازسازی و ترمیم ظاهری دندان نمی باشد. چنانچه شخصی نکات و مسائل بهداشت دندان و دهان را رعایت نکند مسلما دوام و عمر این روکش پایین می آید. همچنین خیلی زودتر از مدت زمان عادی بایستی عوض شوند. افزون بر پایین آمدن دوام و عمر روکش، توجه نکردن به مراقبت های پس از این روکش باعث می شود که مینای طبیعی دندان هم دستخوش صدمه می شود. در مجموع رنگ آن نیز تغییر می کند. این روکش اصلا ارزان نیست و برای اینکه دندان های منظم، سفید و جذابی داشته باشیم بایستی هزینه زیادی برای هر واحد دندان روکش شده بپردازید.

در این صورت لازم است با توجه به نگهداری و مراقبت های بعد از روکش، دوام آنها را تا حد زیادی افزایش دهید و حداکثر استفاده را از آنها ببرید. با رعایت نکات خیلی راحت جهت مواظبت و نگهداری دندان نه فقط سطح کیفی و رنگ این ونیر ها حفظ می شود بلکه کارایی و دوام آنها تا سال ها ضمانت می شود.

به چه دلیل مراقبت از لمینت دندان مهم است؟

نحوه مراقبت از لمینت دندان

در این بخش به مراقبت های ضروری پس از لمینت دندان می پردازیم این مراقبت ها عبارتند از:

استفاده از مسواک و نخ دندان

پس از اینکه از این روکش ها استفاده کردید مراقبت صحیح از دندان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. لازم است هر روز دو بار با خمیر دندان دارای فلوراید مسواک بزنید و هر شب نخ دندان بکار ببرید. این گونه نگهداری و مراقبت، از پوسیدگی دندان و اقسام ناراحتی های لثه جلوگیری می کند. بهتر است بدانید که پوسیدگی دندان می تواند ظاهر روکش شما را به خطر بیندازد.

رژیم غذایی

یکی از مراقبت های مهم بعد از لمینت دندان استفاده از رژیم غذایی درست است. امروزه خیلی از ما می دانیم که مواد خوراکی نامناسب سبب بروز لکه بر روی دندان می شود. در این صورت به منظور اینکه ونیر ها مناسب ترین شکل ظاهری خود را داشته باشند لازم است در استفاده از چای، قهوه، شراب قرمز، سیگار و… احتیاط شود. اکنون بهترین موقع جهت آغاز عادات غذایی مناسب و ترک عادت های نادرست غذایی است.

دندان های بدون روکش معمولا بیشتر در معرض لکه دار شدن هستند در این صورت با ترک عادت های نامناسب مواد غذایی، به ظاهر مناسب و زیبای دندان های خود کمک بسزایی می کنید.

اول درمان دندان قروچه بعد روکش دندان

دندان قروچه یک ریسک بزرگ جهت انجام این نوع روکش به حساب می آید. چنانچه فردی این ناراحتی را داشته باشد روکش دندان به دلیل برخورد بسیار با دندان دچار ساییدگی شده و از بین می رود. در این صورت چنانچه از این عارضه رنج می برید نخست جهت رفع آن اقدام نمایید و پس از آن لمینت انجام دهید. یک روش مناسب و موثر جهت مقابله با این ناراحتی، بکارگیری نایت گارد می باشد.

سیگار، قلیان و سایر دخانیات را ترک کنید

استعمال سیگار، قلیان و سایر دخانیات اثرات ناخوشایندی روی سلامت کل بدن من جمله دندان های عادی می گذارد. حتی استعمال این مواد می تواند سبب پوسیدگی دندان و کم شدن دوام و ماندگاری لمینت شود. در این صورت اگر عادت استفاده از این مواد را دارید پیش از اقدام به انجام روکش حتما آن را کنار بگذارید.

معاینات مرتب

از دیگر مراقبت های مهم بعد از لمینت دندان معاینات و چکاپ های منظم می باشد. معاینات و پاکیزه نمودن مرتب دندان ها بدون توجه به تندرستی و سلامت دهان و دندان شما و شناسایی هر نوع ناراحتی در مراحل اولیه واجب است. هر چقدر کار بیشتری را روی دندان های خود انجام دهید این چکاپ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. بدین ترتیب می توان پیش از بروز صدمه حادتر با بروز نشانه های اولیه، مشکلات را رفع کرد.

اقدامات متنوع و کاربردی بعد از لمینت دندان

در این مبحث دستور العمل هایی را جهت نگهداری و محافظت از لمینت دندان به مراجعه کنندگان ارائه خواهیم داد که شامل موارد زیر می باشد:

بکارگیری اتل یا اسپلینت

چنانچه اکثرا با دندان های آسیاب خود غذا میل می کنید، آتل یا اسپلینت بکار ببرید. چنانچه عادت دارید دندان های خود را روی هم فشار دهید بایستی اسپلینت را در دهان خود بگذارید. ولی چنانچه دندان خود را ونیر نموده اید قرار دادن اسپلینت از اهمیت بیشتری برخوردار است. این عمل از صدمه دیدن لمینت در زمان خواب پیشگیری می کند.

پرهیز از غذاهای سفت

از اقدامات ضروری پس از لمینت دندان پرهیز از خوردن غذا های سفت می باشد. مواد خوراکی سفت چون سیب را استفاده نکنید و استفاده از شکلات را کمتر کنید. چرا که این روکش ها به اندازه دندان های عادی قدرتمند نبوده و بایستی خیلی بیشتر مواظب آنها باشید.

در زمان استفاده مواد غذایی متنوع حتما مواظب استخوان ها، هسته میوه، آجیل و… باشید.

عدم بکارگیری ابزاری از دندان

دندان های خود را جهت باز نمودن بسته های مواد غذایی یا بطری های نوشیدنی بکار نبرید.

از جویدن غذا با دندان های جلویی خود اجتناب نمایید

احتمالا این مسئله برای شما اندکی عجیب باشد. ولی چنانچه در بخش عقب دهان خود دندان ندارید ناچارا با دندان جلویی خود غذا را بخورید. برش دادن مواد خوراکی با دندان های عقبی صورت می گیرد و جویدن آن ها توسط دندان های آسیاب و آسیاب کوچک انجام می گیرد. در این صورت چنانچه دندان های پیشین شما شرایط خوبی ندارند لازم است نسبت به ترمیم آنها حتما اقدام نمایید.

در شرایط ایده آل این عمل بایستی پیش از گذاشتن روکش موردنظر، برنامه ریزی و انجام گیرد.

از جویدن ناخن و یخ به شدت اجتناب نمایید

مقالات مهم لیمنت دندان:  دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

از جویدن ناخن و اجسام سخت نظیر یخ و مداد و… با دندان های جلویی به شدت اجتناب نمایید.

مواظبت از لمینت دندان در زمان فعالیت ورزشی

از دیگر اقدامات ضروری پس از لمینت دندان مراقبت از روکش در زمان انجام امور ورزشی می باشد. از اموری چون ورزش هایی که در آنها امکان صدمه و ضربه به ونیر ها وجود دارد به شدت دوری کنید.

چنانچه امکان وارد شدن ضربه به صورت شما زیاد است لازم است پیش از بکارگیری لمینت ورزش را به پایان برسانید. یک ضربه شدید می تواند به صورت خیلی ناگواری به دندان های شما صدمه وارد نموده و هزینه زیادی را برای شما به بار آورد. به راحتی می توان بیان کرد که ارزشش را ندارد. چنانچه در فعالیت ورزشی حضور دارید که امکان دارد این پیشامد رخ دهد حتما از یک محافظ دهان با سطح کیفی عالی استفاده نمایید.

اقدامات متنوع و کاربردی بعد از لمینت دندان

مراقبت های بهداشتی مهم بعد از لمینت دندان

مراقبت های بهداشتی بعد از لمینت دندان هم جهت نگهداری از روکش ها و بالا بردن ماندگاری آنها، هم جهت پیشگیری از ایجاد ناراحتی های دندان و عفونت لثه ها اهمیت دارد. جهت افزایش بهداشت دندان و دهان بایستی هر روز مواظبت ها و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را حتما انجام دهید. هر روز بایستی دست کم دو بار به مدت زمان دو دقیقه دندان های خود را با یک خمیر دندان دارای فلوراید مسواک بزنید. در مسواک زدن اصلا عجله نکنید و این عمل را با تمرکز و دقت هر چه بیشتر انجام دهید.

در طول روز بایستی حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید تا پلاک های دندانی که در میان دندان ها و خط لثه مخفی شده است را پاک کنید. بکارگیری نخ دندان از ایجاد سوراخ در بین دندان جلوگیری می کند. در این صورت می توانید بدین روش به حفظ بهداشت دهان و دندان و نگهداری و محافظت پس از انجام روکش ادامه دهید.

بکارگیری دهانشویه دارای فلوراید هم می تواند به بهداشت دهان و دندان کمک بسزایی نماید. پیشگیری از مصرف مواد شیرین و مضر برای دندان ها و ونیر ها هم می تواند از لحاظ بهداشتی به سلامت دهان و دندان کمک بسزایی نماید. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مخصوصا پس از انجام روکش می تواند سبب ایجاد عارضه های پریودنتال شود و ناراحتی و مشکلات سلامتی را برای دهان و دندان ایجاد نماید.

مقایسه مراقبت بعد از لمینت دندان با دیگر روش های درمانی دندانی

لمینت دندان یکی از روش های درمانی دندان جهت بهبود شکل دندان های شما به حساب می آید. در این بخش از مبحث مقایسه کوتاهی از این روکش با دیگر روش های درمانی دندان آورده شده است که شامل:

• باندینگ دندانی

باندینگ دندانی دارای اعمال رزین هم رنگ دندان روی سطح دندان می باشد.

• سفید کردن دندان

این روش یک روش درمانی غیر تهاجمی می باشد که سبب بهسازی ظاهر دندان می شود.

• روکش های دندانی

این روش یک درمان تهاجمی است که دارای واقع شدن روکش بر روی یک دندان صدمه دیده یا پوسیده جهت ترمیم ظاهر و کارکرد آن می باشد.

در صورتی که روکش های دندان ماندگاری بالاتری در قیاس با لمینت ها دارند. همچنین احتیاج به آماده سازی هر چه بیشتر دندان عادی را دارند و گران تر هم می باشند.

چگونه می توان از شکستن لمینت دندان پیشگیری نمود؟

در مجموع لمینت دندان پرسلن از استقامت خوبی در مقابل شکستگی برخوردار هستند. این روکش ها جزوه محکم ترین روکش ها به شمار می آیند. با این وجود در بعضی موارد امکان دارد این روکش ها بشکنند. جهت ممانعت از شکستگی و مراقبت ها و مواظبت های بعد از لمینت لازم است از جویدن یا گاز زدن مواد خوراکی سفت و سخت چون سیب، هویج یا آب نبات خودداری نمایید.

همچنین بهتر است آجیل و تخمه را با دندان های خود نشکنید. حتی پیش از نصب این روکش ها، از دندانپزشک خود سوال کنید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر؟

ورزشکارانی که ورزش های سخت، خطرناک و سنگین چون تکواندو یا ورزش های توپی انجام می دهند بایستی از روکش های دندانی و حتی دندان های خود مراقبت کنند.

همچنین مطمئن شوند که خدمات زیبایی خود را در یک کلینیک زیبایی موثق و معتبر انجام دهند. همچنین اطمینان حاصل نمایند که در این مرکز زیبایی، روکش ها از جنس هایی با سطح کیفی عالی تولید شده باشند.

چگونه می توان از شکستن لمینت دندان پیشگیری نمود؟

سوالات متداول

  1. مراقبت های بهداشتی اولیه بعد از لمینت دندان چیست؟

مسواک زدن، بکارگیری نخ دندان، دهان شویه، خمیر دندان حاوی فلوراید جهت مسواک زدن بکار ببرید که باعث ایجاد فرسایش نشود. بعد از مسواک زدن هم امکان دارد تکه های مواد خوراکی در میان دندان ها باقی بماند با بکارگیری نخ دندان می توانید آن را تمیز نمایید. دهان شویه به بهداشت و پاکیزگی کلی محیط دهان کمک بسزایی می نماید. توجه داشته باشید که حتما از دهان شویه ای استفاده کنید که بدون الکل باشد تا روکش ها دچار صدمه نشوند.

  • چرا بایستی از لمینت دندان مراقبت نمود؟

لمینت دندان از یک طرف جهت زیبایی دندان ها و رفع نقص آنها، از طرف دیگر جهت بهسازی سلامت و بهداشت دهان و دندان کارایی دارد. چنانچه به نکات نگهداری و مراقبت های بعد از روکش توجه نکنید افزون بر نازیبا شدن ظاهر روکش ها، سلامت دهان و دندان را نیز به خطر می اندازید. همچنین پوسیدگی دندان ها و خراب شدن آنها را افزایش می دهد.

جمع بندی

مقصود از داشتن لمینت دندان من جمله روکش های پرسلن یا چینی داشتن لبخندی جذاب و زیبا است. این روکش ها می توانند ظاهر شما را جذاب و اعتماد به نفس شما را افزایش دهند. مراقبت ها و نگهداری های بعد از روکش این ضمانت را می کند که سال های سال از آنها استفاده کنید. اطمینان حاصل نمایید که به صورت مرتب به دندانپزشک معالج خود رجوع می کنید تا لبخند شما باز هم جذاب و زیبا به چشم آید. افزون بر این توجه به نکات و مسائلی که دندانپزشک موقع انجام روکش به شما توصیه می کند می توانید مطمئن شوید که برای این ونیر ها مشکلی پیش نمی آید.

در پایان بهترین روش جهت حفظ تندرستی و سلامت دهان و دندان پس از انجام این روکش رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. مسواک زدن ۲ مرتبه روزانه و سایر عادت های مناسب دندانی به حذف پلاک کمک بسزایی می کند تا بتوانید از پوسیدگی و ناراحتی های لثه پیشگیری کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

DaVinci لمینت
خدمات زیبایی دندان

آشنایی با لمینت سرامیکی داوینچی (DaVinci)

لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند و توسط برندهای مختلف تولید می شوند. لمینت سرامیکی داوینچی (DaVinci): اگر قصد دارید یک لمینت دندان برای بهبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *