Search
Close this search box.

لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

لمینت دندان برای افراد سیگاری چقدر موثر است؟

لمینت دندان برای افراد سیگاری کاری غیر ممکن نیست اما لمینت این افراد نسبت به افراد عادی با مشکلاتی مواجه است. سیگار به لمینت دندان آسیب می رساند و موجب از بین رفتن آن می شود. لمینت یکی از خدمات دندان پزشکی است که به جهت زیبایی مدل قرار گیری دندان ها و سفید کردن رنگ آن ها انجام می شود.

لمینت دندان افراد سیگاری نه تنها ماندگاری زیادی ندارد بلکه پروسه انجام آن نیز بسیار طولانی تر می باشد. افراد سیگاری برای انجام لمینت دندان باید به حرفه ا ترین و با تجربه ترین دندانپزشکان مراجعه نمایند.

معرفی لمینت دندان

لمینت دندان نوعی عمل زیبایی است که برای زیبا شدن دندان ها و لبخند افراد انجام می شود. نتیجه ی این عمل زیبایی داشتن دندان هایی زیبا، مرتب، مرواریدی و سفید می باشد. لمینت ها روکش های از جنس کامپوزیت یا سرامیک هستند که بر روی دندان قرار می گیرند.

لمینت فرم و ساختار دندان را اصلاح می کند و رنگ و لک های آن را پوشش می دهد. لمینت را بر روی سطح بیرونی دندان نصب می کنند و نصب آن توسط پزشک متخصص انجام می شود. طول عمر لمینت دندان در حالت میانگین بین ده تا پانزده سال می باشد. اما مواردی مانند سیگار کشیدن می تواند عمر لمینت ها را کاهش دهد.

معرفی لمینت دندان

موارد لازم برای داشتن لمینت هایی با دوام و ماندگار

برای افزایش طول عمر لمینت و ماندگاری آن افراد باید نکات و موارد خاصی را رعایت کنند. هر چه مراقبت از لمینت اصولی تر و بهتر باشد دوام لمینت نیز بیشتر است. علاوه بر این انتخاب دندانپزشک مناسب نیز بر دوام و ماندگاری لمینت دندان بسیار موثر است. قالب گیری درست و نصب با دقت لمینت از مواردی است که باید در انجام آن کاملا دقت شود.

مهم ترین و قابل توجه ترین نکته بعد از نصب لمینت پرهیز از مصرف سیگار و قلیان می باشد. استعمال این موارد به لمینت دندان آسیب جدی وارد می کند. لمینت دندان برای افراد سیگاری معمولا دوام بسیار کمی دارد. رعایت بهداشت دهانی از دیگر موارد لازم برای سالم نگه داشتن لمینت دندان می باشد.

افرادی که دندان های خود را لمینت کرده اند باید در خوردن مواد غذایی سخت و سفت بسیار محتاط باشند. نکته پایانی برای این افراد این است که از دندان هایشان به عنوان ابزار استفاده نکنند. زیرا هر گونه فشار اضافه موجب شکستن لمینت می شود.

لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری معمولا با مشکلاتی روبرو است. انجام دادن لمینت برای ان افراد امری غیر ممکن نیست اما دردسر هایی به دنبال دارد. سیگار باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود. پوسیدگی دندان ها قبل از انجام لمینت پروسه درمانی طولانی دارد. زیرا لمینت فقط بر روی دندان های سالم نصب می شود. پس در ابتدا باید تمامی مشکلات و ایراد های دندان درمان شد و پوسیدگی های آن رفع شود سپس لمینت بر روی دندان نصب شود.

ماندگاری و دوام لمینت بر روی دندان افراد سیگاری کمتر از سایر افراد می باشد. سیگار موجب زرد شدن و لک گرفتن لمینت دندان می شود. لمینت متحرک یکی از گزینه های مناسب برای افراد سیگاری می باشد. این افراد برای نصب لمینت متحرک نیز باید به دندانپزشک مراجعه کنند.

امکان انجام لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری امکان پذیر می باشد. بهتر است افرادی که سیگار می کشند از لمینت سرامیکی استفاده کنند. افراد سیگاری در اجرای لمینت بر روی دندان های خود دارای محدودیت هایی هستند. زیرا سیگار و نیکوتین موجود در آن ابتدا باعث از بین رفتن درخشندگی لمینت دندان می شود و در نهایت باعث افتادن و جدا شدن لمینت از سطح دندان می شود. لمینت دندان برای این افراد طول عمر کمتری دارد. اما افراد سیگاری با رعایت مراقبت هایی می توانند از آن استفاده طولانی تری داشته باشند.

مناسب ترین لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری باید دارای مقاومت و رنگ پذیری بسیار کمی باشد. لمینت ها معمولا به دو نوع کامپوزیت و سرامیک تقسیم می شوند. لمینت ها در هر دو نوع به دود سیگار حساس می باشند و سیگار موجب آسیب به آن ها می شود. اما معمولا نوع سرامیکی آن مقاوم تر می باشد.

لمینت های سرامیکی دیر تر از نوع دیگر دچار تغییر رنگ می شود. اما نکته قابل توجه این است که نیکوتین موجود در سیگار پیوند بین لمینت سرامیکی و دندان را زودتر از بین می برد. با از بین رفتن این پیوند لمینت از روی دندان جدا می شود. طول عمر لمینت سرامیکی برای افراد سیگاری بسیار کمتر از سایرین می باشد.

لمینت دندان کامپوزیتی رنگ پذیری بالایی دارد و با دود سیگار زودتر از نوع سرامیکی تغییر رنگ می دهد. کامپوزیت ها برای افراد سیگاری بسیار زود تغییر رنگ داده و کدر و زرد می شوند. اما این نوع لمینت مقاومت بیشتری در مقابل نیکوتین دارد. سیگار لمینت کامپوزیتی را دیر تر از لمینت سرامیکی از سطح دندان جدا می کند. انتخاب هر کدام از لمینت ها بستگی به نظر خود فرد دارد. علاوه بر این استفاده از مواد جدید می تواند تغییر رنگ کامپوزیت را جبران کند.

مناسب ترین لمینت دندان برای افراد سیگاری

دلیل ممنوعیت سیگار در لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری بسیار آسیب پذیر تر می باشد. دلایل و عوامل زیادی برای ممنوع بودن سیگار بعد از انجام لمینت وجود دارد. در ادامه تعدادی از این دلایل را بررسی می کنیم.

پوسیدن دندان

پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینت یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همه ی افراد پیش بیاید. پوسیدگی دندان تاثیر مستقیمی بر روی لمینت دندان دارد. زمانی که دندان پوسیده شود باید لمینت از روی دندان برداشته شده و بعد از درمان آن لمینت جدیدی جایگزین شود. که این کار بسیار پر دردسر و هزینه بردار می باشد. کشیدن سیگار موجب تجمع جرم و پلاک بر روی دندان می شود و احتمال پوسیدگی آن را به شدت افزایش می دهد.

تغییر رنگ لمینت

اصلی ترین و مهم ترین دلیل ممنوعیت سیگار تغییر رنگ لمینت می باشد. رنگ دانه های قهوه ای موجود در تنباکو بر روی لمینت تاثیر می گذارند و رنگ آن را تیره و زرد می کنند. همچنین نیکوتین موجود در سیگار نیز موجب تغییر رنگ دندان می شود.

از بین رفتن و تحلیل لثه

سیگار کشیدن منجر به تحلیل لثه می شود. زمانی که لثه تحلیل رود به عقب کشیده می شود و از ابتدای لمینت جدا می شود. در این صورت لمینت ها باید تعویض شوند. علاوه بر این زمانی که لثه آسیب ببیند نمی تواند لمینت را نگه دارد. از بین رفتن لثه یکی از دلایل اصلی در افتادن لمینت می باشد.

مقالات مهم لیمنت دندان:  لمینت دندان خرگوشی، مزایا، معایب و نحوه انجام آن

عفونت

کشیدن سیگار بعد از انجام لمینت احتمال عفونت کردن دندان را افزایش می دهد. جرم و پلاک که تحت تاثیر سیگار بر روی دندان قرار می گیرد با وجود لمینت مکان مناسبی برای رشد میکروب پیدا می کنند. این عفونت اگر افزایش پیدا کند و درمان نشود خطرات جدی از جمله ورود عفونت به خون را منجر می شوند.

چگونه لمینت دندان های افراد سیگاری می بینند؟

 لمینت دندان برای افراد سیگاری به دلیل عدم مقاومت آن ریسک می باشد. زیرا دود سیگار رسوب هایی با رنگ تیره ایجاد می کند. این رسوب ها بر روی سطح لمینت و حتی مینای خود دندان می نشیند. زمانی که دندان ها این رسوب را جذب کنند تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند.

نیکوتین موجود در دود سیگار ابتدا رنگی ندارد اما زمانی که در معرض هوا قرار گیرد زرد می شود. در نتیجه این موارد گفته شده موجب زرد شدن لمینت دندان می شود. علاوه بر این دود سیگار موجب جدا شدن روکش لمینت از روی دندان می شود.

روش هایی برای انجام لمینت دندان برای افراد سیگاری

از آنجایی که انجام لمینت برای افراد سیگاری محدودیت هایی دارد باید فرد در هنگام مراجعه به دندانپزشکی سیگاری بودن خود را اعلام کند. انجام لمینت برای این افراد روند طولانی تری نسبت به سایرین دارد.

به طور معمول این افراد دارای مشکلات زیادی در ناحیه دندان و لثه می باشد. حساسیت دکتر در مورد رفع مشکلات دندان و لثه این افراد بسیار بیشتر از افراد دیگر می باشد همچنین در مورد افراد سیگاری باید قبل از انجام لمینت حتی جزئی ترین موارد نیز باید برطرف شود. زیرا افراد سیگاری در معر آسیب و پوسیدگی بیشتر و سریع تری می باشند.

کاهش سرعت از بین رفتن لمینت برای افراد سیگاری

با رعایت نکات و موارد خاصی می توان از بین رفتن لمینت برای افراد سیگاری را کنترل کرد. توصیه هایی وجود دارد که با عمل کردن به آن ها افراد سیگاری می توانند طول عمر لمینت خود را افزایش دهند. اما باید توجه داشت که ترک سیگار بهترین کاری است که برای سلامتی خود فرد و لمینت دندان می توان انجام داد. اما افرادی که قصد ترک کردن سیگار را ندارند بری دوام بیشتر لمینت هایشان موارد زیر را رعایت کنند.

استفاده از خمیر دندان مناسب

به طور کلی استفاده از خمیر دندان مناسب برای همه ی افرادی که لمینت دندان انجام داده اند توصیه می شود. اما برای افرادی که سیگار می کشند تاکید بر این موضوع بسیار بیشتر است. این افراد باید از خمیر دندان های ژله ای که مواد ساینده دندان و سفید کننده ندارد استفاده کنند.

استفاده از مسواک مناسب

مسواک یکی از مهم ترین موارد در نگهداری لمینت دندان برای همه ی افراد می باشد. از راهکارهای بسیار مهم در کاهش تاثیر سیگار بر روی لمینت استفاده از مسواک مناسب می باشد. مسواک مورد استفاده باید بسیار نرم باشد تا فشاری به دندان وارد نکند. استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب به صورت روزانه دو الی سه بار اثرات سیگار بر روی دندان را کم می کند.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان جرم ها و پلاک هایی که در بین دندان ها تجمع کرده اند را بیرون می کشد و از رشد باکتری جلوگیری می نماید.

گارد نایت و تاثیر بر لمینت دندان برای افراد سیگاری

استفاده از گارد نایت لمینت دندان برای افراد سیگاری را از خراب شدن در امان نگه می دارد. گارد نایت محافظی شفاف و ژله ای است که بر روی دندان قرار می گیرد. این محافظ لمینت دندان را در مقابل دود مستقیم سیگار در امان نگه می دارد. استفاده از گارد نایت تا حد زیادی مشکلات مربوط به تایر دود سیگار بر لمینت را کاهش می دهد. اما با وجود گارد نایت نیز امکان آسیب رسیدن به لثه ها وجود دارد.

آسیب سیگار به لمینت و دندان امری اجتناب ناپذیر می باشد. بهترین راه حل مقابله با آن ترک سیگار بعد از انجام لمینت می باشد. پزشکان معمولا گارد نایت را تجویز می کنند تا آسیب کمتری به روکش دندان وارد شود.

خطرات و عوارض لمینت دندان برای افراد سیگاری

 لمینت دندان برای افراد سیگاری دردسر ها و مشکلاتی به همراه دارد. علاوه بر این افراد لمینت را برای پوشاندن عیب ها و رنگ دندان استفاده می کنند. با استعمال سیگار بعد از لمینت دندان همچنان رنگ لمینت ها تغییر می کند و عملا تلاش و هزینه فرد از بین می رود. همچنین انجام لمینت دندان خطرات و عوارضی را برای فرد به دنبال دارد.

اصلی ترین مشکلی که لمینت دندان برای این افراد به وجود می آورد بروز عفونت لثه می باشد. عفونت لثه مشکلی بسیار دردسر ساز و خطرناک می باشد. علاوه بر این افراد سیگاری بعد از انجام لمینت با مشکل تحلیل لثه مواجه می شوند. در بسیاری از افراد دندان ها بعد از انجام لمینت به سرما و گرما حساس می شوند. کشیدن سیگار بعد از انجام لمینت دندان ممکن است برای افراد درد هایی را به همراه داشته باشد.

خطرات و عوارض لمینت دندان برای افراد سیگاری

لمینت دندان برای افراد سیگاری و جایگزین سیگار

از آن جایی که لمینت دندان برای افراد سیگاری بسیار آسیب پذیر است. بهتر است افرادی که سیگار می کشند بعد از انجام لمینت سیگار را ترک کنند. این افراد می توانند از جایگزین هایی به جای سیگار استفاده کنند. از مواردی که برای جایگزینی سیگار به شدت توصیه می شود جویدن آدامس می باشد. اما افراد دارای لمینت باید توجه کنند آدامسی که می جوند بدون قند باشد. این افراد برای رفع خستگی و کسلی ناشی از ترک ورزش و پیاده روی کنند. به طور کلی این افراد می توانند خود را با فعالیت هایی سرگرم کنند تا به فکر کشیدن سیگار نیفتند.

جمع بندی

لمینت دندان برای افراد سیگاری لازم به رعایت نکات و موارد خاصی است. سیگار موجب از بین رفتن لمینت دندان می شود. پس بهتر است افراد سیگاری از گارد نایت، مسواک و مراقبت هایی ویژه ای کمک بگیرند. بهترین راه برای سالم نگه داشتن لمینت ها ترک سیگار و قلیان می باشد.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *