Search
Close this search box.

ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟

ماندگاری و دوام لمینت دندان چقدر است؟

نسبت به ماندگاری و دوام لمینت دندان ، گزینه های ارزان تری در صنعت زیبایی دندان وجود دارد، اما اکثر آنها نمی توانند یکپارچگی را برای مدت طولانی حفظ کنند. می توان گفت لمینت یا پرسلن سرامیکی در دندانپزشکی بی نظیر است. اگر صادقانه هزینه را بسنجید، می‌پذیرید که لمینت دندان بهترین انتخاب برای کسانی است که دندان‌هایی با خوردگی، لکه، ترک، تغییر رنگ و شکاف دارند.

لمینت های دندان بسته به کیفیت کار و بهداشت شخصی برای 10 تا 15 سال تست شده اند. در صورت رعایت تعدادی از نکات لازم، لمینت های دندان می توانند تا 20 سال سالم بمانند. این سطح از ثبات بدون شک در بین روکش های مختلف دندان منحصر به فرد است.

ماندگاری و دوام لمینت دندان

ماندگاری و دوام لمینت دندان به موارد بسیاری بستگی دارد. لمینت روشی برای پوشاندن عیب های ساختاری دندان می باشد. لمینت بهترین انتخاب برای افرادی است که به دنبال لبخندی زیبا می باشند.

داشتن دندان های زیبا و مرتب با رنگ سفید خواسته بیشتر افراد می باشد. پاسخ این خواسته با انجام لمینت بر روی انواع دندان ها امکان پذیر است. اما آن چه اهمیت دارد مقدار زمانی است که لمینت بر روی دندان باقی می ماند. دوام لمینت تحت تاثیر مواردی چون مواد و نگهداری فرد قرار دارد.

میزان ماندگاری و دوام لمینت دندان

ماندگاری و دوام لمینت دندان که یکی از خدمات پزشکی محبوب در میان مردم می باشد بسیار حائز اهمیت است. زیرا افراد برای انجام لمینت دندان هزینه و زمان صرف می کنند پس مهم است که دوام آن بر روی دندان را بدانند.

در حالت میانگین ماندگاری لمینت برای بیشتر افراد چیزی حدود ده تا پانزده سوال می باشد. لمینت نیز مانند دندان ها عادی با گذشت زمان کیفیت خود را از دست می دهد. بعد از چندین سال لمینت ها به ترمیم و جایگزین احتیاج دارند. ماندگاری ایده آل و مناسب دندان معمولا بیشتر از ده سال می باشد. به طور معمول شرط ماندگاری لمینت رعایت نکات اصولی و مراقبت از آن می باشد.لمینت‌های زیرکونیا را حتما بررسی کنید.

ماندگاری و دوام لمینت دندان به چه مواردی بستگی دارد؟

موارد بسیار زیادی وجود دارند که ماندگاری و دوام لمینت دندان تحت تاثیر آن ها قرار می گیرد. مهم ترین نکات تاثیر گذار بر دوام و طول عمر لمینت دندان موارد زیر می باشد:

  • جنس موادی که برای ساخت لمینت به کار برده می شود از موارد بسیار مهم است.
  • کیفیت ساخت لمینت
  • تغذیه مناسب
  • رعایت موارد ایمنی در هنگام غذا خوردن با دندان لمینت شده
  • ویژگی های فردی شخص
  • بهداشت دندان و دهان
  • مراقبت های لازم جهت ضربه خوردن به لمینت
  • معاینه منظم دندان ها توسط پزشک که بهتر است هر شش ماه یک بار انجام گیرد.
  • مهارت و تجربه پزشکی که لمینت ها را بر روی دندان نصب می کند.

سایر عوامل موثر بر ماندگاری و دوام لمینت دندان

ماندگاری و دوام لمینت از مهم ترین نکات برای کسانی است که دندان های خود را لمینت کرده اند. افراد معمولا هزینه های بسیار زیادی را برای لمینت دندان خود صرف می کنند. پس بهتر است عوامل موثر بر ماندگاری آن را نیز بشناسند. مهم ترین نکات در ماندگاری و افزایش طول عمر لمینت در ادامه توضیح داده شده است که بهتر است با دقت مطالعه و رعایت شود.

مزیت های انجام لمینت دندان

لمینت دندان راه حلی بسیار موثر برای افرادی است که دندان هایی نامرتب یا زرد شده دارند. با استفاده از لمینت افراد می توانند مشکلات دندان های خود را بپوشانند. لمینت توسط پزشک و در دو نوع کامپوزیت و سرامیکی انجام می شود. نوع سرامیکی آن معمولا گران تر می باشد. اما دارای کیفیت و ماندگاری بیشتری است. پزشکان برای انجام لمینت ابتدا عیب های دندان اعم از پوسیدگی (آیا لمینت دندان موجب پوسیدگی دندان می شود) را رفع کرده و سپس از روکش استفاده می کنند.

امروزه لمینت طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. زیرا بهترین و سریع ترین روش برای داشتن دندان هایی زیبا می باشد. داشتن لبخندی زیبا با دندان هایی سفید و مرتب اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد و برای افراد حس خوبی به همراه دارد. لمینت معمولا برای رفع موارد زیر به کار می رود:

1-      تغییر شکل اصلی دندان در طولانی مدت و در اثر سایش

2-      شکستن و ترک خوردگی دندان ها

3-      رفع فاصله میان دندان ها

4-      ناهمواری و شلخته بودن حالت قرارگیری دندان ها

5-      تغییر رنگ دندان های کدر و زرد شده

سلامت و بهداشت دندان و دهان

استفاده از نخ دندان و مسواک زدن در طول روز و به تعدا یک الی دو بار برای دوام لمینت ضروری می باشد. بهتر است افراد برای جلوگیری از آسیب رسیدن به لمینت از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنند. مسواک های سخت باعث سایش و آسیب به دندان می شوند. سلامت دندان ها و لثه ها قبل از انجام لمینت بر دوام لمینت ها بسیار تاثیر گذار است. علاوه بر این افراد لازم است که هر شب قبل از خواب از دهان شویه مناسب استفاده کنند.

دندان قروچه و ساییدن دندان ها بر روی هم

کسانی که عادت به دندان قروچه و سابیدن دو فک بر رو هم دارند بیشتر در معرض افتادن روکش دندان هستند. فشار دادن دندان ها بر روی هم فشار زیادی را به لمینت وارد می کند. افرادی که به انجام این کار عادت دارند بهتر است تا زمانی که عادت خود را ترک نکرده اند از محافظ دندان استفاده نمایند.

مقالات مهم لیمنت دندان:  نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

متریال مورد استفاده در ساخت لمینت

لمینت ها انواع مختلفی دارند و از مواد و متریال گوناگونی در ساخت آن ها استفاده می شود. دوام لمینت نیز بیشتر از هر مورد دیگری به جنس مواد بستگی دارد. لمینت های پرسلن معمولا با دوام تر از نوع های دیگر لمینت می باشند. به طور کلی هرچه کیفیت مواد بالاتر باشد دوام و طول عمر لمینت نیز بیشتر است.

نصب صحیح لمینت

هر چه مهارت و دقت پزشکی که لمینت را نصب می کند بیشتر باشد ماندگاری لمینت نیز طولانی تر است. دقت در قالب گیری، ساخت و نصب لمینت دندان بسیار مهم است. تمامی مراحل ساخت لمینت باید مرتب و به درستی انجام شود.

تغییر رنگ لمینت

موارد بسیار زیادی وجود دارند که باعث تغییر رنگ لمینت ها می شوند. تغییر رنگ لمینت بر روی دوام لمینت بسیار تاثیر گذار است. افرادی که در مصرف الکل، چایی و قهوه افراط دارند زودتر از سایر افراد لمینت های خود را از دست می دهند. استفاده از این موارد باعث افتادن و جدا شدن لمینت در طول زمان می شود. همچنین مواد خوراکی رنگی از قبیل توت ها، سس پاستا و نوشابه ها موجب تغییر رنگ لمینت علی الخصوص نوع کامپوزیتی آن می شود.

کشیدن سیگار

سیگار کشیدن دوام لمینت ها را بسیار کم کرده و لمینت افراد سیگاری زودتر از سایر افراد جدا می شود. علاوه بر این سیگار به سرعت باعث تغییر رنگ لمینت دندان می شود و آن را کدر و زرد می کند.

استفاده نکردن از دندان تحت عنوان ابزار

افرادی که از دندان های خود برای کارهایی از قبیل بازکردن در بطری و گره و شکستن جیل استفاده می کنند دوام دندان های لمینت شده آن ها بسیار کم است. با دندان لمینت شده هرگز نباید موارد سفت را گاز زد یا انتها خودکار یا مداد را جوید. زیرا با ایجاد فشار بر روی لمینت سبب جدا سازی آن می شود.

انواع لمینت و مقایسه ماندگاری و دوام لمینت دندان در هر نوع

ماندگاری و دوام لمینت دندان در نوع های مختلف لمینت دندان متفاوت می باشد. لمینت ها معمولا دو نوع ثابت کامپوزیتی و سرامیکی دارند و دارای نوع متحرک نیز می باشند. لمینت های کامپوزیتی معمولا دوام زیادی ندارند.

  • لمینت کامپوزیتی سریع تر تراش می خورد و بیشتر از نوع سرامیکی آن در معرض لکه و تغییر رنگ قرار دارد. معمولا و به طور میانگین دوام و طول عمر نوع کامپوزیتی بین هشت تا ده سال می باشد.
  • لمینت های پرسلن یا سرامیکی بهترین نوع لمینت می باشند. این لمینت ها دارای استحکام و دوام بالایی هستند. لمینت های سرامیکی معمولا لکه نمی گیرند و سفید باقی می مانند. طول عمر این نوع از لمینت دندان معمولا بین ده تا پانزده سال می باشد. لمینت ها متحرک معمولا کیفیت پایین تری نسبت به دو نوع دیگر دارند. در بیشتر موارد بین سه تا پنج سال طول عمر دارند.

حفظ سلامت پریودنتال برای ماندگاری و دوام لمینت دندان

سلامت دندان های زیرین یا به اصطلاح پریودنتال تاثیر بسیار زیادی بر ماندگاری و دوام لمینت دندان دارد. پوسیدگی دندان های زیر لمینت باعث جدا شدن و کم شدن طول عمر لمینت می شود. برای حفظ سلامت دندان بهتر است در مصرف کربوهیدارت ها و مواد قندی احتیاط شود. بررسی های مرتب و سر وقت نیز تاثیر بسیار زیادی بر سلامت دندان دارد. برای توقف رشد پوسیدگی دندان حتما باید از دندان پزشک کمک گرفته شود.

تاثیر سن افراد بر ماندگاری و دوام لمینت دندان

سن افراد یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در ماندگاری و دوام لمینت دندان می باشد. با بالا رفتن سن افراد بافت لثه ای که دندان های اصلی به آن متصل هستند منقبض و جمع می شود. زمانی که له منقبض شود ریشه دندان ها بیرون می افتد و لمینت از لثه جدا می شود. در این زمان لازم است افراد اقدام به تعویض لمینت های خود کنند.

جمع بندی

ماندگاری و دوام لمینت دندان بستگی به موارد و شرایط خاص دارد. لمینت ها عیب های دندان را پوشش می دهند اما باید از آن ها نیز همانند دندان طبیعی محافظت شود. هرچه مراقبت از دندان لمینت شده بهتر و اصولی تر باشد طول عمر آن ها نیز بیشتر می شود. اهمیت دادن به بهداشت دندان، مراجعه به دندانپزشک و رعایت هایی غذایی سلامت لمینت را تضمین می کند.

نوع مواد و متریال استفاده شده در ساخت لمینت بیشتر از هر مورد دیگری در طول عمر لمینت تاثیر گذار است. افزایش سن موردی اجتناب ناپذیر در کاهش طول عمر لمینت دندان می باشد. میانگین ماندگاری لمینت بین ده تا پانزده سال است اما وجود دارند افرادی که با رعایت موارد اصولی تا بیست سال لمینت دندان را تعویض نکرده اند.

اشتراک گذاری این مطلب

خدمات زیبایی دندان

همه چیز درباره لمینت دندان اقساطی

لمینت اقساطی لمینت دندان اقساطی : با توجه به هزینه های بالای دندانپزشکی زیبایی به ویژه نصب لمینت و کامپوزیت، این سرویس ویژه ایجاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *