Search
Close this search box.

دلایل افتادن لمینت دندان چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

دلایل افتادن لمینت دندان چیست

افتادن لمینت دندان و دلایل آن مسئله ای بسیار مهم برای کسانی است که لمینت انجام داده اند. امروزه لمینت از موارد زیبایی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. داشتن دندان ها و لبخندی زیبا بر روی ظاهر بسیار تاثیر گذار می باشد. لمینت یک روش بسیار پیشرفته برای داشتن دندان هایی سفید، زیبا و مرواریدی می باشد. اما افتادن و شکستن آن مشکلی بزرگ می باشد که افراد با آن مواجه هستند.

افتادن دندان لمینت شده علاوه بر ظاهر زشتی که دارد هزینه های بسیاری را بر جای می گذارد. افتادن لمینت از روی دندان دلایل بسیاری دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. همچنین با استفاده از راهکار هایی از آن جلوگیری کرد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که نام تخصصی تر آن ونیر می باشد روکشی نازک است که بر روی دندان قرار می گیرد. این روکش بر زیبایی، هماهنگی و یک دست کردن دندان ها تاثیر می گذارد. لمینت را به صورت قطعات کوچک بر روی دندان قرار می دهند. این قطعات کوچک تمامی مشکلات دندان اعم از فرم و رنگ را پوشش می دهد. لمینت معمول دارای شکل و رنگ دلخواه خود افراد ساخته می شود. علاوه بر زیبایی و پوشاندن عیوب دندان لمینت ها قدرت و استحکام دندان را افزایش می دهند.

جنس موادی که برای ساخت لمینت دندان استفاده می شود دارای نوع های مختلفی است. لمینت ها به دو نوع سرامیکی و کامپوزیت تقسیم می شوند. قیمت لمینت سرامیکی معمولا بیشتر از کامپوزیتی می باشد زیرا دارای مقاومت و شفافیت بیشتری می باشد. اما لمینت کامپوزیتی به دلیل تراش نخوردن دندان و نازک بودن طرفداران بسیاری دارد.

لمینت دندان چیست؟

دلایل افتادن لمینت دندان

 افتادن لمینت دندان دلایل بسیاری می تواند داشته باشد. گاهی با وجود نصب مناسب و مراقبت های صحیح نیز ممکن است لمینت ها از دندان جدا شده و بریزند. در ادامه رایج ترین و مهم ترین دلایل افتادن لمینت بررسی شده اند.

نصب نادرست لمینت

زمانی که لمینت به درستی نصب و ساخته نشده باشد طول عمر بسیار کمی دارد. عملیات قالب گیری و نصب لمینت بسیار مهم است و باید با دقت و حوصله کافی انجام گیرد.

استفاده نکردن از شوینده مناسب

شوینده بر روی سلامت لمینت دندان بسیار موثر است. زمانی که دندانی لمینت می شود باید برای تمیز کردن آن از شوینده مخصوص و مناسب استفاده شود. شوینده های دهانی به دلیل قوی بودن به سرعت بر روی لمینت اثر می گذارند و می توانند باعث افتادن آن شوند. پس بهتر است با مشورت دندانپزشک شوینده دهانی مناسبی خریداری و استفاده شود.

خوردن غذاهای سفت و سخت

به طور کلی گاز زدن مواد غذایی سفت می تواند به دندان عادی هم آسیب برساند. با توجه به این مورد جویدن مواد غذایی که سفت هستند و جویدن آن ها سخت و دشوار می باشد می تواند باعث شکستن و ریختن لمینت شود.

ضربه و آسیب به دندان

برخورد ضربه های محکم و سنگین می تواند باعث آسیب رساندن به لمینت و افتادن آن شود. لمینت ها مقاوم تر از دندان اصلی هستند. اما برخورد ضربه هایی مانند تصادفات و… باعث شکستن آن می شود.

وارد شدن نیرو و فشار بر روی لمینت

فشار های مانند دندان قروچه و قرار ندادن منظم فک ها بر روی هم باعث از بین رفتن لمینت می شود. لازم است که فک بالا و پایین همیشه در یک راستا قرار بگیرند.

کهنه شدن لمینت

از دیگر موارد افتادن لمینت قدیمی و کهنه شدن لمینت ها می باشد. معمولا دندان پزشکی های معتبر طول عمری ده ساله را برای لمینت تضمین می کنند. بعد از گذشت ده سال ممکن است چسب ها و مواد نگه دارنده آن از بین برود و در طول مدت دندان ها بیفتند و جدا شوند.

پوسیدگی دندان

زمانی که دندان ها پوسیده شوند لمینت بر روی آن ها باقی نمی ماند و جدا می شود. در این حالت قسمت های سالم دندان از بین رفته و لمینت متصل به آن جدا می شود.

مراقبت نکردن از لمینت

زمانی که از لمینت به خوبی مراقبت نشود بر روی دندان باقی نمی ماند. اگر با دندان لمینت شده با خشونت برخورد شود یا در برخورد با آن احتیاط نشود لمینت شکسته و جدا می شوند.

توصیه های لازم در زمان افتادن لمینت دندان

افتادن لمینت دندان اتفاقی بسیار آزار دهنده می باشد. اما بهتر است در هنگام این رویداد افراد خونسردی خود را حفظ کنند. لمینت جدا شده اگر به صورت یک تکه باشد بهتر است افراد آن را درون دستمال تمیزی تا هنگام مراجعه به دندانپزشکی نگه دارند. افراد هرگز نباید خود اقدام به چسباندن قطعه جدا شده لمینت کنند. زیرا این کار ممکن است مشکلات و خسارت های بزرگتری به دنبال داشته باشد.

زمانی که لمینت دندان شکست و جدا شد باید در نزدیک ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه شود. در مواردی که دندان سالم باشد و فقط لمینت از سطح آن جدا شده باشد جای نگرانی وجود ندارد. در این حالت دندان ها ممکن است کمی به گرما و سرما حساس شده باشند. زبر شدن دندان های زیر لمینت کاملا عادی و طبیعی می باشد. بهترین کار در زمان افتادن لمینت این است که افراد قبل از غذا خوردن با دندان به پزشک مراجعه کنند.

توصیه های لازم در زمان افتادن لمینت دندان

درمان و رفع مشکل در افتادن لمینت دندان

بهتر است افراد بعد از افتادن لمینت دندان بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنند. زمانی که افراد به دندانپزشک مراجعه می کنند ابتدا دلایل افتادن لمینت آن ها بررسی می شود. در صورت لزوم مشکل پیش آمده رفع می شود. در نهایت مراحل انجام لمینت مجدد انجام می شود. این مراحل شامل موارد زیر است.

مقالات مهم لیمنت دندان:  علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

1-      عفونت ها، بیماری ها و مشکلات دندانی باید قبل از هر اقدامی رفع شود. دادن پزشک ابتدا به طور کامل وضعیت داخلی دهان را چک می کند. در صورت وجود عفونت و پوسیدگی قبل از انجام مجدد لمینت باید به طور کامل رفع شود. زیرا علاوه بر این مشکلات علاوه بر آسیب به لمینت برای سلامتی خود فرد نیز مضر است.

2-      در مرحله بعد دندانپزشک روکش های باقی مانده را از روی دندان ها جدا می کند. سپس دندان ها را برای لمینت جدید قالب می دهد. بعد از آماده شدن لمینت های جدید آن ها را بر روی دندان نصب کرده و جایگزین دندان های قبلی می کند.

3-      گاهی ممکن است دندان پزشکان به جای جایگزینی کامل لمینت اقدام به بازسازی و اصلاح لمینت می کنند. اما جایگزینی همیشه راهکار بهتری از اصلاح و ترمیم می باشد. زیرا در اصلاح لمینت عیوبی مانند عفونت و پوسیدگی درمان می شود. اگر این مشکلات بر طرف نشود امکان افتادن دوباره لمینت دندان وجود دارد.

درمان افتادن لمینت دندان در خانه

افتادن لمینت دندان از جمله مواردی است که ممکن است افراد در خانه اقدام به درمان آن کنند. اما باید توجه داشته باشند که درمان آن در خانه امکان پذیر نیست. افراد نباید به خود به خود اقدام به چسباندن مجدد لمینت کنند. انجام روکش دندان و لمینت آن با استفاده از مواد و ابزار تخصصی انجام می شود.

برای انجام مجدد لمینت باید چسب ها و موارد قبلی به طور کامل از روی دندان و توسط پزشک پاک شوند. چسب های موجود و در دسترس، قدرت چسباندن مجدد لمینت را ندارند. استفاده از این مواد در خانه علاوه بر رفع نکردن مشکل، ممکن است مشکلات دیگری نیز به وجود بیاورند.

پیشگیری از افتادن لمینت دندان

افتادن لمینت دندان برای همه ی افراد مسئله ای آزار دهنده می باشد. به طور کلی و در بیشتر موارد لمینت بدون دلیل جدا نمی شود. پس بهتر است افراد مراقبت ها و پیشگیری های لازم را رعایت کنند تا دچار این مشکل نشوند. مراقبت از لمینت همانند مراقبت از دندان اصلی واجب می باشد. برای پیشگیری از افتادن و شکستن لمینت دندان حتما باد به موارد زیر توجه شود.

  • بهتر است پزشکی متخصص، مناسب و با تجربه برای نصب لمینت انتخاب شود. نصب نادرست لمینت ها بر روی دندان از اصلی ترین موارد در افتادن لمینت می باشد. پس بهتر است در انتخاب دندانپزشک دقت شود. نحوه نصب روکش ها زیبایی و دوام عمر آن ها را تضمین می کند. پس افراد باید قبل از مراجعه به پزشک و اقدام به نصب لمینت نمونه کار های پزشک را مورد بررسی قرار دهند.
  • استفاده از محصولات معتبر و توصیه شده توسط پزشک برای شست و شوی دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است. شوینده هایی وجود دارند که مناسب دندان های لمینت شده هستند. علاوه بر این مسواک ها سخت به لمینت آسیب می رسانند. بهتر است از مسواک نرم و خمیر دندان فلورایدی برای شست و شو لمینت استفاده شود. استفاده از دهان شویه های الکی برای افراد دارای لمینت ممنوع می باشد.
  • محافظت از دندان در هنگام انجام ورزش های سنگین که در آن احتمال آسیب به دندان وجود دارد.
  • رژیم غذایی مناسب، نخوردن قهوه و الکل همچنین نکشیدن سیگار طول عمر لمینت را افزایش می دهد. علاوه بر این پرهیز و احتیاط در مورد مواد خوراکی سخت برای حفاظت از لمینت ضروری می باشد. کاهش مصرف قند و کربوهیدرات علاوه بر تضمین سلامت لمینت به سلامتی خود فرد نیز کمک می کند. تا حد امکان بهتر است از گاز زدن مواردی چون میوه ها جلوگیری شود.

جمع بندی

افتادن لمینت دندان از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند. لمینت روکشی است که برای پوشاندن عیوب شکل و رنگ دندان استفاده می شود. دلایل زیادی برای افتادن لمینت وجود دارند که با انجام پیشگیری هایی می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. برای درمان افتادن لمینت حتما باید به پزشک مراجعه شود. هرگز افراد نباید خود اقدام به چسباندن مجدد لمینت به دندان نمایند.

اشتراک گذاری این مطلب

لمینت لوسایت
خدمات زیبایی دندان

لمینت‌های تقویت شده لوسایت

با لمینت‌های تقویت شده لوسایت آشنا شویم! لمینت دندان راه حل خوبی برای داشتن لبخندی زیبا است. لبخند می تواند تاثیر مثبتی بر اطرافیان و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *