Search
Close this search box.

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ : لمینت و کامپوزیت هردو عملی برای زیبایی دندان و زیبا سازی لبخند می باشند. داشتن دندان هایی مرتب، سفید، زیبا و یکدست به افراد اعتماد بنفس و عزت نفس وژه ای می دهد. دندان های زیبا و سفید سن افراد را کمتر و فرد را جوان تر نشان می دهد. بیشتر افرادی که دارای دندان های نامنظم هستند احساس اعتماد به نفس کافی در صحبت کردن و لبخند زدن ندارند. این دو راهکار زیبایی، روکش هایی هستند که بر روی دندان قرار می گیرند و عیب و ایراد های موجود در شکل و رنگ دندان را می پوشانند.

هر دو روش برای زیبا سازی دندان و لبخند به کار می روند اما در واقع دارای تفاوت های بسیاری نیز می باشند. افراد با مقایسه نیاز خود و ویژگی های این دو روش می توانند انتخاب مناسب تری برای دندان های خود داشته باشند. به طور کلی انجام هر عمل زیبایی احتیاج به تحقیق، بررسی و آگاهی کامل دارد.

توضیحاتی در مورد لمینت دندان

لمینت دندان روکشی است که در قطعات کوچک ساخته می شود و برای پوشاندن عیب های ظاهری دندان به کار می رود. این روکش را اغلب ونیر نیز می نامند. این قطعات کوچک ساخته شده با استفاده از مواد مخصوص و توسط دندان پزشک بر روی دندان قرار می گیرد. زمانی که این روکش بر روی دندان قرار بگیرد عیب های دندان از قبیل لب پر شدگی، شکستگی، بی نظمی و رنگ گرفتگی را می پوشاند. این روکش در نوع های مختلفی ساخته می شود و کار آن زیبا سازی و یکنواخت سازی دندان ها می باشد.

دندان جزئی از مهم ترین عوامل در جذابیت و زیبایی فرد می باشد. امروزه تقریبا همه افراد برای زیبا سازی دندان های خود روش های متنوعی را به کار می برند. ونیر ها جزء پر طرفدار ترین روش های اصلاح دندان می باشند.

توضیحاتی در مورد کامپوزیت

نوع دیگری از پر تقاضا ترین روش های زیبا سازی دندان کامپوزیت می باشد. این روش به دلیل مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب طرفداران بسیار زیادی دارد. برای انجام این روش زیبایی دندان از مواد مخصوص و خاصی استفاده می شود. معمولا مواد به کار رفته در ساخت آن شیشه، زیرین و پلاستیک می باشد. این مواد مورد استفاده به راحتی شکل و رنگ می گیرند و برای روکش دندان بسیار مناسب می باشند.

این روکش نسبت به موارد مشابه بسیار به سادگی بر روی دندان قرار می گیرد. از آن برای از پوشاندن شکستگی ها، حرفه ها و زرد شدگی های دندان استفاده می شود. در انجام این روش دندان پزشک با استفاده از متریال خام روکش های مناسب برای دندان افراد را می سازد.

ویژگی های لمینت دندان

ویژگی های لمینت دندان

لمینت دندان دارای ویژگی های بسیاری می باشد. این راهکار زیبایی دندان در سالیان اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و افراد زیادی اقدام به انجام آن نموده اند. ونیر دندان به علت ویژگی های خاص و فراوانی که دارد معمولا بیشتر افراد خواهان انجام آن هستند. در ادامه تعدادی از ویژگی های این عمل زیبایی توضیح داده شده است.

۱_انجام ونیر از ساختار دندان محافظت می کند. ونیر ها روکش هایی هستند که بر روی دندان اصلی قرار می گیرند و می توانند به عنوان محافظ دندان تلقی شوند.

۲_ زمانی که این روکش بر روی دندان قرار می گیرد از ترک خوردن، لب پر شدن و شکستن دندان جلوگیری می نماید.

۳_دندان هایی که پر شده اند از ونیر می توانند به عنوان روکش یا محافظ استفاده کنند. زیرا دندان های پر شده کمی ضعیف تر از دندان معمولی می باشند.

۴_ونیر پوششی مناسب است برای دندان هایی که شکسته شده اند. دندان های شکسته و دارای ظاهر نامتناسب را می توان با این روکش ها پوشش داد.

۵_ این روکش بر روی دندان قرار میگیرد و از سایش و فرسوده شدن آن جلوگیری می نماید.

۶_ این روکش انتخاب بسیار مناسبی برای دندان های ایمپلنت شده می باشد.

۷_افرادی که دارای دندان های زرد شده و کدر شده هستند با ونیر می توانند آن را پوشش دهند.

۸_ ساده ترین و سریع ترین راه ممکن برای چسباندن دندان های فاصله دار انجام ونیر می باشند.

۹_دندان هایی که دارای بی نظمی های اندک هستند که می توان از ونیر به جای روش هایی مانند سیم کشی استفاده نمود.

ویژگی های کامپوزیت دندان

از بهترین روش ها برای اصلاح و بهبود لبخند کامپوزیت دندان می باشد. در انجام این روش دندان لایه ی نازکی از مواد کامپوزیت بر روی دندان قرار می گیرد. این لایه ی نازک عیب های و مشکلات دندان را می پوشاند. مواد کامپوزیت در دندان پزشکی کاربرد های فراوانی دارد. در ادامه تعدادی از کاربرد ها و ویژگی های کامپوزیت توضیح داده شده اند.

۱_ ماده کامپوزیت استفاده های فراوانی دارد. گاهی این مواد را برای چسباندن براکت های ارتودنسی به کار می برند.

۲_مهم ترین و برجسته ترین نکته در کامپوزیت دندان روکش کردن دندان های عصب کشی شده و پر شده می باشد.

۳_این روکش ها رنگ بسیار طبیعی دارند. افرادی که طرفدار ظاهر نچرال هستند این روکش ها انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

۴_این نوع روکش رنگ های دندان که زرد و تیره شده را بهبود می دهد و می پوشاند.

۵_از مواد کامپوزیت برای پر کردن دندان نیز استفاده می شود.

۶_افراد انجام این پوشش نیاز به آمادگی خاصی ندارند. زیرا نصب آن بسیار سریع و آسان می باشد.

۷_ در این نوع پوشش ساختار و مینای دندان تا حد زیادی حفظ می شود و دندان ها تراش داده نمی شود.

۸_ مهم ترین نکته در انجام آن قیمت مناسب می باشد. این عمل زیبایی دندان هزینه های بسیار مناسبی برای افراد دارد. از این رو بیشتر افراد توانایی انجام آن را دارند.

۹_قابلیت ترمیم و تعویض آسان از دیگر ویژگی های برجسته آن می باشد.

۱۰_ با وجود چسبیدن مواد بر روی دندان استحکام دندان را افزایش می دهد.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان مانند تمامی عمل های زیبای در کنار مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد. ونیر ها دارای معایب و عوارض زیادی نمی باشند. معایب ونیر دندان شامل موارد زیر می باشد.

۱_این روکش ها ترمیم نمی شوند. در صورتی که بشکنند یا لب پر شوند دیگر نمی توان آن را ترمیم کرد. در صورت وجود کوچکترین مشکل در آن باید به طور کامل تعویض شود.

۲_برای انجام ونیر مینای دندان تراش داده می شود. زمانی که مینا تراش داده شود به هیچ عنوان برگشت پذیر نیست و نمی توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد.

مقالات مهم لیمنت دندان:  راهنمای کامل مراقبت پس از لمینت دندان

۳_قیمت انجام این روکش بسیار بالا می باشد.

۴_ممکن است بعد از انجام ونیر حساسیت هایی در ناحیه لثه ها ایجاد شود.

۵_گاهی برای بعضی از افراد بعد از انجام لمینت پوسیدگی دندان رخ می دهد.

معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت هم مانند ونیر در کنار مزایای که دارد دارای معایبی نیز می باشد. معایب انجام آن به صورت زیر می باشد.

۱_در زمان انجام این نوع از روکش ممکن است دندان ها تا مدتی به دما حساس شوند. دندان ها در این حالت به گرما و سرما حساس شوند و فرد احساس درد کند. اما باید توجه داشت که این حساسیت نباید بیشتر از ده روز طول بکشد. زمانی که حساسیت طولانی شود مراجعه به دندانپزشک الزامی می باشد.

۲_این نوع عمل زیبایی نسبت به سایر روش ها دارای ماندگاری و دوام کمتری می باشد.

۳_ از معایب قابل توجه این روکش رنگ پذیری آن می باشد. کامپوزیت ها در مقابل رنگ غذا ها، دخانیات و مواد رنگی زودتر رنگ میگیرد و زرد می شوند. این نوع روکش دندان در طول سال یک الی دو بار به پولیش و تمیز کردن نیاز دارد.

مقایسه لمینت با کامپوزیت

لمینت و کامپوزیت هر دو برای پوشاندن عیب های دندان و اصلاح لبخند کاربرد دارند. این دو روش نتیجه هایی تقریبا مشابه دارند. اما در مورد با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به توضیح و بررسی تعدادی از آن ها پرداخته شده است.

قیمت

این دو روش دارای قیمت های متفاوتی هستند. معمولا ونیر ها گران تر هستند و هزینه بالایی دارند. اما کامپوزیت ها بسیار اقتصادی تر و با صرف هزینه کمتری انجام می شوند.

مدت زمان لازم و مراحل انجام آن ها

این دو عمل زیبایی از لحاظ زمانی و جلسات انجام، با هم تفاوت دارند. کامپوزیت ها معمولا تایم زیادی برای انجام احتیاج ندارند. دندان پزشکان معمولا در یک جلسه آن را انجام می دهند. اما لمینت دندان احتیاج به زمان بیشتری دارد و حداقل دو تا سه هفته انجام آن طول می کشد. زیرا این ونیر به زمانی برای قالب گیری و اندازه گیری، تراش دندان و نصب بر روی دندان احتیاج دارد.

برگشت پذیری

یکی دیگر از تفاوت های این دو روش برگشت پذیری می باشد. در نمونه کامپوزیت چون دندان تراش داده نمی شود و قابلیت برگشت پذیری وجود دارد. اما در لمینت ها چون مینای دندان تراش داده می شود قابلیت برگشت پذیری وجود ندارد.

طول عمر و ماندگاری

لمینت ها حدودا ده تا پانزده سال ماندگاری و طول عمر دارند. هرچه در مراقبت ها و رعایت بهداشت آن ها دقت شود طول عمر بیشتری دارند. اما کامپوزیت ها با وجود مقاومت زرین موجود در آن باز هم نسبت به لمینت طول عمر کمتری دارند. به ور میانگین طول عمر آن چیزی حدود پنج الی هفت سال می باشد.

رنگ پذیری

لمینت ها رنگ پذیری بسیار کمی دارند و معمولا رنگ مواد غذایی را جذب نمی کنند و زرد نمی شوند. اما کامپوزیت قابلیت رنگ پذیری دارد و رنگ مواد غذای و دخانیات را به خود جذب می کند و بعد از مدتی ممکن است زرد شود.

نحوه اجرا

لمینت ها را در لابراتوار می سازند و توسط دندان پزشک بر روی دندان نصب می شود. اما کامپوزیت ها توسط دندانپزشک ساخته می شود.

زیبایی

به طور کلی لمینت ها زیباتر و طبیعی تر از کامپوزیت هستند. زیرا حجم مواد مورد استفاده در آن کم است و مواد نازک ترند و ضخامت کمتری دارند. معمولا رنگ روشن تر و شفاف تری مانند مینای دندان دارند.

قالب گیری

لمینت ها نیاز به قالب گیری دارند اما کامپوزیت این مرحله را در ساخت خود ندارد.

مقایسه لمینت با کامپوزیت

نکاتی برای انتخاب لمینت

افرادی که قصد دارند لمینت را برای دندان های خود انجام دهند باید نکات خاصی را در نظر داشته باشند:

  • افراد باید قبل از انجام هر عمل زیبایی باید تمام جوانب آن را بررسی کرده و با دقت انتخاب و اقدام نمایند. با توجه به نیاز خود و نوع دندان های خود باید اقدام به انتخاب نمایند.
  • این روکش مناسب افرادی است که طرفدار ظاهری نچرال و طبیعی می باشند. زیرا نتیجه کار دندان هایی با رنگ طبیعی و مشابه مینای دندان می باشد.
  • علاوه بر این دندان هایی که ب شدت آسیب دیده اند و دارای خراش ها و شکستی هستند نیز این روکش مناسب می باشد. دندان هایی که رنگشان زرد شده و تیره شده اند نیز به این روکش نیاز دارند.
  • باید توجه داشت که در بی نظمی های شدید و جا به جایی دندان ها این روکش انتخاب مناسبی نیست. زیرا فقط بی نظمی های جزئی را پوشش می دهد. افرادی که به دنبال روکشی مقاوم و بادوام در عین حال زیبا و همیشه سفید هستند، ونیر ها برای آن ها بسیار مناسب اند.

نکاتی برای انتخاب کامپوزیت

قبل از انجام کامپوزیت فرد باید نیازها و توقعات خود را با ویژگی های این روکش مقایسه کند. سپس برای انجام آن اقدام کند.

  • این روکش مناسب افرادی است که زمان کافی برای رفت و آمد به دندان پزشکی ندارند. معمولا این افراد می خواهند که بلافاصله بعد از پایان کار دندانپزشک نتیجه کار را ببیند.
  • انجام این روکش در یک جلسه صورت میگیرد و فرد بعد از پایان کار پزشک می تواند آن را ببیند. علاوه بر این افرادی که توانایی مالی زیادی ندارند و به دنبال راه حل ارزان تری هستند کامپوزیت انتخاب مناسبی می باشد. زیرا علاوه بر زیبایی خاصی که دارد هزینه های کمی را در بر می گیرد.
  • همچنین این روکش برای افرادی مناسب است که دندان هایشان دارای نقص هایی خفیف و نهایتا متوسط می باشند.
  • انتخاب این نوع روکش به افراد این امکان را می دهد که به دنبال از بین رفتن روکش نیز دندان ها همچنان مانند قبل از روکش باقی می مانند. زیرا در هنگام نصب آن ها دندان اصلی و مینا آن تراشیده نمی شود.

جمع بندی

لمینت و کامپوزیت روش هایی هستند که برای پوشاندن عیب های ظاهری دندان به کار می روند. این عیب ها شامل تغییر رنگ، شکستگی و فاصله بین دندان ها می باشند. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند که بهتر است افراد با مطالعه و آگاهی کامل اقدام به انجام کنند.

اشتراک گذاری این مطلب

تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟
خدمات زیبایی دندان

تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟

لمینت و ارتودنسی دو راه حل برای اصلاح طرح و ساختار دندان هستند. حال تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟ انجام این دو مورد لبخندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *